Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 1 januari 2019

2019...

…är här! Ett nytt år har börjat! 2019...låter mycket...får räkna efter lite...ja, just det...så här gamla har vi blitt, jag och maken min! Var tog alla åren vägen? Det går så fort! Dagar och år flyter samman...hålls på plats av födelsedagar och helgdagar...när gjorde vi det där nu då? Det var ju då vi...Nyårshelgen blir lite extra lång för oss...vårt äldsta barn fyller år dagen före nyårsafton...så honom firade vi med kaffe och tårta på den rätta dagen...i vårt hem som är lite upp och ner...vardagsrummet fullt av möbler och julgran...men det gick bra! Den där lilla goa bäbisen vi fick för 21 år sen...nu en stor fin karl..han är sig lik ändå...snäll och rar och humoristisk...de mörka ögonen har han kvar...sitt hetsiga temperament också! 

Vi gick till min mamma och pappa på nyårsafton..det kändes roligare att fira i ett normalt vardagsrum där man får plats att vända sig om! Vi hade förberett en hel del av maten innan...jag hade gjort efterrätten och skagenröra...min pappa en potatisgratäng...maken fick vara huvudansvarig för matlagningen innan det var dags att äta...han stekte kött och gjorde sås och toast med gåslever han fått av en fransk kollega! Skagenröran hade jag gjort ifall barnen (eller jag själv) inte skulle gilla gåslevern! Men det gjorde alla...så gott var det! 
Toast med gåslever, fikonmarmelad (skulle vara lökmarmelad men det fanns ingen att uppbåda i vår stad och det skulle tydligen gå bra att byta ut det mot fikonmarmelad), rostade pistagenötter, babyspenat och balsamicoreduktion. 
Till huvudrätt åt vi oxfilé med cognacssås, potatisgratäng och haricot verts...ett gott amarone till det! Och så efterrätt...som inte kom på bild...men var gott ändå...tiramisu! Efter maten blev det dags för två stora barn (den äldste var inte alls med och åt i år utan hade eget för sig) att ge sig iväg på varsin fest! Vi andra tittade lite på tv, åt chips och after eight...och sen blev det dags att skjuta raketer...det ska man ju inte göra numera men barnen tycker att det är fasligt roligt så vi gör det ändå! Det är härligt att få tända, springa undan, se hur det far stjärnor och smäller! Härligt att vara ute i kylan och mörkret och se fyrverkerier! 
 Och så hamnade vi framför tv:n igen...musikunderhållning innan 12-slaget...en sorglig tillställning...allt på engelska...bara ungdomskultur eller vad det nu var...prat om etnicitet och skilsmässor, varannanveckaslivet och att alla kan känna igen sig i det...varför inte vackra svenska visor..såna som hängt med lite längre så att igenkännandet blir stort för så många som mjöligt...traditioner och sånt som är fint och vackert...stämningsfullt...kultur...
 Men vi lyssnade snällt vidare tills Persbrant hade läst färdigt nyårsklockorna och sen skålade vi i Prosecco och önskade gott nytt år med pussar och kramar...och fick sms från stora barn och en släkting! Det gladde! Jag och maken vandrade hem i mörkret och blåsten...ensamma hand i hand...många år sen sist och det var mysigt! Tre barn stannade kvar hos sin mormor och morfar och tyckte det var mysigt...de stora tre droppade in senare under natten och petade på mig så jag skulle veta att de var hemma...svarade på mina sömndruckna frågor om det hade varit bra...det hade det! 
Jag och maken sov länge...men inte lika länge som de stora barnen som har sovit mest hela dan...Vi åt frukost och löste korsord...åt överbliven carbonara till lunch...maken började bryta loss golvet i matrummet och jag tittade på nyårskonserten från Wien och stickade färdigt ett par lovikkavantar åt ett av barnen som vuxit ur sina gamla! Och så blev det eftermiddag och dags att hämta hem översovarna...ta en kopp kaffe och prata lite. 
Och nu går nyårsdagen mot sitt slut...en långsam och lite trött dag...ganska trevligt faktiskt...lite rester ska vi samla i hop - vi skiter i den där nyårspizzan och sparar pengarna till nåt vettigare...och sen får vi väl välta ner oss i tv:soffan och titta på...Gardellserien blir det nog! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar