fredag 8 juni 2018

Den viktiga stavningen...och sånt som kommer på köpet!

Jag skriver igen...samma sak...stavning och ordkunskap har kommit ur modet. På sin höjd får barnen lära sig de olika sj-ljuden i mellanstadiet. Men det verkar vara allt. Sen är det stopp. På högstadiet är det ett intet. Det verkar som om lärarna utgår från att barnen kan svenska. Och det kan de ju...men sätt dem på prov så får ni se! Jag tror inte att så många 13-åringar (för den nedanstående listan är från en gammal bok för 13-åringar) kan stava till alla de där orden och absolut inte redogöra för vad de betyder. 

De gamla böckerna var smarta tycker jag. Man samlade ihop ord i olika kategorier...den här gången kontor och affär...smart att bygga ett ordförråd runt ett ämne. Och den där gamla förhatade pluggskolan...var det inte finurligt ändå...så hänsynsfullt...lite i taget..och pedagogiskt!


Efter listan med ord kommer övningar...fler förklaringar till vissa ord...träning på att använda orden...uppmärksamhet på vissa detaljer i stavning och ordbildning. 

Och så diktamen efter varje temaavsnitt! Smart sätt att riktigt få koll på elevernas stavningsförmåga samt hjälpa dem att befästa korrekt meingsbyggnad medelst härmning! 

Men det är inte modernt längre. Stavning och ordförståelse antas komma av sig självt eller genom att eleverna läser romaner, vilken som helst, utan någon slags för- eller efterarbete. 



















4 kommentarer:

  1. ...eller att datorn/plattan rättar det för dem? Men det kan också bli tokigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, surfplattan rättar ju...men det är ju lite synd att barnen själva inte får lära sig att stava...och en surfplatta lär ju aldrig ut vad orden betyder, att det finns fler ord att välja på, hur orden hör samman med varandra, hur man bildar nya ord osv osv.

      Radera
    2. Nej, jag håller med dig. Det är bekymmersamt att svenskan har blivit ett ämne som är så lågt prioriterat, jag tänker att det mesta annat bygger ju på språket.

      Radera
    3. Jo, så är det ju...och lärarna verkar inte riktigt veta vad de ska fylla svensktimmarna med. Eftersom så mycket fallit i glömska...stavning, meningsbyggnadsövning, gradvisa uppsatsövningar, ordförståelse, grammatik...har ämnet blivit tomt och öppet fält för lekstuga och tidsfördriv.

      Radera