onsdag 2 maj 2018

Engelska mellanstadiet, lektion 8!

Denna vecka gjorde vi lektion 8 i folkskoleboken från 50-talet. Det var en rolig text! Denna text har alla mina barn uppskattat och skrattat gott åt i slutet! Och de två roliga historierna på slutet är också roliga! Vi kollade upp gloslistan, som vanligt, turades om att läsa texten högt, kollade av alla starka verb som finns i texten, sonen fick böja dem. Sen gick vi igenom grammatikrutan och gjorde övningarna både i textboken och i övningsboken. Det gick bra! Vi gjorde det mesta muntligt denna gång men ett gäng meningar fick sonen diktamen på...det är nyttigt...det blir tydligt vilka ord man har problem med när det gäller stavningen! 

I den vanliga skolan jobbar de vidare med hemliga länder...de lyssnar på barn som berättar om sitt land och ska sen gissa vilket land det är frågan om. Sen blir det googling...barnen ska svara på ett antal frågor om varje land. Barnen klickar in sina svar på plattan...om läraren läser...oklart...ingen respons kommer tillbaka. Det kan ju vara en kul och nyttig och rolig grej att göra detta en lektion eller två...men vecka efter vecka? Vad blir själva nyttan med det? Vad exakt lär sig barnet av detta? På vilket sätt utvecklas barnets skrivförmåga och allmänna förmåga i engelska? Vilken blir progressionen? Men jag antar att det inte är så viktigt att veta. Det är nog inte just det språkundervisning handlar om just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar