Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 25 augusti 2017

Förmiddagsnöjen!

I går åkte jag och 6-åringen på stan en stund på förmiddagen! Mina föräldrar följde också med. Vi hade lite ärenden att uträtta. Det var böcker som skulle lämnas tillbaka och de stora skolbarnen behövde mappar och pennor. Schampo behövdes också fyllas på. Och så är det ju trevligt att göra något roligt förstås! 

N är en fullfjädrad 6-åring numera. Han är klok och förståndig. Har minne som en häst och vet hur saker och ting fungerar. Och så älskar han att prata! Han berättar och funderar och förklarar. Och resonerar. Diskuterar. Frågeåldern är ersatt av konversationsåldern. Han vill inte bara veta. Han vill berätta också. Och han vill samtala. Två personer som bollar samtalet mellan sig...det är bra. På stan höll han sig till morfar. Han blev lite sur på mig när jag ville titta på saker och diskutera med min mamma om kläder och porslin och annat vi tittade på. Men då var morfar bättre! En bra pratkompis och de hängde ihop och uträttade sina ärenden tillsammans. Under en hel del prat om allt möjligt! 

De hade tagit sig en tur in till konsthallen. Och så hämtade de mig och mormor...vi skulle också få se allt det fina! För de hade en utställning med keramik, glas, silver, trä och tovat av konstnärer från Sverige, England och Estland! Det var roligt att titta på allt fint. Och så fanns en av konstnärerna i lokalen också. Och vi kom i samspråk och pratade om konst och olika tekniker och så kom vi in på skolan och konstnären tyckte att det var så synd att man inte längre värnade om de estetiska ämnena på rätt sätt i skolan...ja, och att man inte längre lärde sig skriva fint...vilket förstås är bra att kunna om man vill få fin motorik...bra att ha om man vill kunna teckna och slöjda och sånt. 
Det var en trevlig förmiddag. Jag tänker att det är så viktigt och bra och roligt för 6-åringen att få vara med om allt det vi vuxna håller på med. Få vara med. Hade han varit i förskoleklassen hade han suttit i ett klassrum den här förmiddagen. Nu var han ute i livet...fick nya intryck, nya idéer, träffa människor han inte hade mött annars, fått prata mycket, höra mycket...Jag är tacksam över att han får det här extra året i frihet och utveckling. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar