Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 3 december 2012

Advent!


Första ljuset brinner! Börjar få lite julkänslor.


Förra veckan bakade jag Vänskapsbröd och saffranslängder. Saffranslängderna åt vi igår till adventskaffet.

Vänskapsbrödet kan jag rekommendera. Gott, lätt att baka och gör gott i magen!

2 bröd:

0,5 dl rågkross
0,5 dl vetekross
1,5 tsk salt
1 dl lingonsylt
0,5 dl russin
0,5 dl linfrön
0,5 dl vetekli
2 dl varmt vatten

Blanda allt i en bunke. Låt dra i 5-6 timmar eller till nästa dag.

2,5 dl kokande vatten
1 pkt torrjäst
9-10 dl vetemjöl

Ugn 250 grader.

Rör ut gröten med det kokande vattnet. Blanda torrjästen med lite av mjölet och rör ner. Ta sedan i så mycket mjöl att degen inte kladdar. Forma 2 bröd direkt på plåten.
Sätt ugnen på 250 grader. Jäs bröden 20-25 minuter i undre ugnen.

Grädda bröden mitt i ugnen i 15 min eller tills de fått fin ljusbrun skorpa.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar