Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 6 december 2012

Dagens citat!

"Att kvinnan är där hemma och obetald tar hand om hem och barn och låter mannen satsa på karriären, är en lika dum investering som att ... tja, renovera en hyrd stuga. Hon investerar helt enkelt i något som inte tillhör henne."


Jag roar mig med att läsa Skriet från kärnfamiljen av Rebecka Edgren Aldén och Tinni Ernsjöö Rappe på kvällarna. Den handlar om hur familjen måste bli helt jämställd för att bli optimal. Om den demokratiska familjen skapas kan både mamman och pappan få allt - karriär och kontakt med barnen. Boken går ut på att det är kvinnan som tar allt ansvar för hem och barn och så ska hon lyckas koncentrera sig på sitt jobb också. Resultatet blir förstås att hon mår dåligt och känner skuld. Vissa kvinnor går i fällan att sluta satsa på jobbet och koncentrerar sig ännu mer på hem och barn och då kan det kännas lugnare. Men det är bara en illusion - det kommer att straffa sig på sikt! 


4 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken grej att säga. Som en hyrd stuga. Jag har så länge vacklat i hur man ska göra i livet. Jag har ett jobb som jag inte vågar eller vill lämna, men jag jobbar halvtid. Men det är inte lätt ändå att kombinera. Jag tycker att du verkar göra det så bra, det du gör och du verkar vara klok som få. Och även om jag jobbar så blir jag så inspirerad. Och länge har jag reagerat på hur samhället ser ut. Som den här rättigheten som det jämt pratas om att vi ska få jobba heltid, men så sällan om barnens rätt.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig - det är inte så ofta barnen man pratar om. Det kan man tydligt se nu när det blev prat om att förskolegrupperna är väldigt stora. Man tycker att folk borde reagera men det blev liksom ingen debatt av det alls! Det där med hur man ska välja är ju inte så lätt alltid! Man kan ju inte göra allt! För mig har det råkat bli så att jag har blivit "hemmamamma" - det är inget beslut jag har tagit - utan det ena har givit det andra. Vi skaffade fler barn än vi hade tänkt från början och sen flyttade jag och fick 5 mil till mitt jobb - då var det inte så svårt att avstå från det. Förr kunde jag känna mig stressad av om jag valde rätt eller inte men nu tänker jag att jag ska leva i nuet mer - jag försöker njuta av det jag tycker är bra i mitt liv just nu. Jag får se vad som händer i framtiden helt enkelt!











    SvaraRadera
  3. Så barnen tillhör inte henne då.. Räknas inte den investeringen ;) Hå hå ja ja. Jag skulle inte ens klara av å läsa det. Kram svintoflickan

    SvaraRadera
  4. Det värsta är att jag tror att de faktiskt menar att barnen inte tillhör dem! Det är nog en dum investering - barnen lämnar hemmet och startar sina egna liv. Strikt taget har de ju rätt men jag är glad över att alla inte tänker som de! Vilka människor skapar vi när vi resonerar så här!? Kram/Ditte

    SvaraRadera