Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 7 december 2012

Saffransbullar, bondkakor och ris à la Malta

Äntligen är det riktig vinter! Massor och snö och barnen älskar det! Jag gillar det också och älskar när barnen kommer in rödblommiga och glada efter härliga snölekar!


Bolltistlarna är vackra i vinterskrud!


Blomlådan med granris fick sällskap av några nyponkvistar vi hittade på en promenad. Bara lite sticker upp över snön!


Jag har bakat saffransbullar. Vi ska vara duktiga och inte äta så mycket av dem. Målet är att de ska räcka fram till lucia när det är dags för lussekatterna!

Jag gjorde en vanlig saffransdeg och fyllde den med:

175 g finriven mandelmassa
175 g rumsvarmt smör
1 msk vaniljsocker
2 msk strösocker
rivet skal av en apelsin
1 tsk apelsinsaft

Vispa samman till en smidig massa med elvisp.


En sats bondkakor fick det också bli när jag ändå var i gång med bakningen. Enkla att göra och väldigt goda.

ca 70 st

5,5 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
3/4 dl grovhackad sötmandel
200 g smör

Blanda samman allt i matberedare.
Forma 2 rullar ca 4 cm i diameter.
Lägg dem i kylen ett par timmar.
Skär i 0,5 cm tjocka skivor.
Grädda i 175 grader i ca 8 min.


I förrgår åt vi risgrynsgröt till kvällsmat. Lite blev över och det fick bli ris à la Malta som barnen fick till mellanmål i går. Det var första gången vi provade och nästan alla gillade det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar