Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 12 december 2012

Pepparkakshus!

Julen närmar sig med stormsteg! Känns både lite stressigt och roligt! Vår lysande tomte har kommit på plats utanför köksfönstret och precis som alla våra barn när de har varit små så älskar minstingen den! Han tittar på den direkt på morgonen och när den tänds igen på kvällen! Ljuslyktan i fönstret hittade jag på julmarknaden i helgen. Den är jättefin tycker jag!


I några dagar har jag och barnen grejat med vårt årliga pepparkakshusbygge! I år bestämde vi oss för en stad eftersom alla vill göra varsitt eget hus. De små barnen fick rita hur de tänkte sig sina hus och sedan gjorde jag ritningar. De stora var lata och lät mig designa deras hus - och jag var lika lat och gjorde bara vanliga "fyrkantiga" höghus! Sedan var de betydligt mer aktiva och var med och satte ihop husen. Dekoreringen var alla så klart med och gjorde!



Förra året rasade vårt pepparkakshus ihop och i år letade jag efter ett nytt degrecept. Hittade ett där man skulle sjuda i hop socker och sirap till en knäckliknande massa först och det verkar som om de färdiga husdelarna är stabila.

Pepparkakshusdeg:

3 dl socker
2 dl ljus sirap
125 g smör
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 tsk kryddnejlikor
1 msk bikarbonat
3 dl vatten
ca 17 dl vetemjöl

Smält socker och sirap i en kastrull och rör på svag värme i 10-15 minuter tills sockret lösts upp. Låt sedan smöret smälta med. Häll över i en bunke och låt svalna.

Blanda kryddorna och bikarbonaten.

Häll vatten och kryddor i bunken och blanda väl.

Arbeta in det mesta av mjölet lite i taget.

Degen behöver inte vila över natten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar