Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 27 december 2012

Tovat hjärta, knäckebröd och mandelmassekakor

 
Förra veckan stickade jag ett hjärta i ullgarn och nu har jag äntligen tovat det i tvättmaskinen och hängt upp det. Det blev riktigt fint och passade bra att ha julkorten i!

 
I ett anfall av övermodig optimism bestämde jag mig för att baka knäckebröd i morse. Jag tänkte inte på att degen var väldigt stor (på 1 liter vatten) och det tog mig flera timmar att bli färdig! Men det var mödan värt. Brödet är jättegott och nu har vi ca 150 små knäckebrödskakor!
 
50 g jäst
1 l ljummet vatten
13 dl grovt rågmjöl
13 dl vetemjöl
3 tsk salt
1 dl linfrön
4 dl solrosfrön
4 dl sesamfrön
 
Lös upp jästen i vattnet
Blanda ner alla ingredienser och låt vila i 30 minuter.
Dela degen i bitar, ca 25 st.
Egentligen skulle man kavla ut 25 runda kakor men jag valde att kavla ut en rektangel av varje del och delade den i 6 rektangulära delar.
Pensla med vatten och strö över frön (alla tre sorterna).
Jäs en stund och grädda sedan i ca 5-6 min på varje sida i 200 grader.

 
I vår familj är hälften av oss väldigt förtjusta i mandelmassa. Den andra hälften avskyr det. Till jul gör vi alltid någon mandelmassekaka som mandelmasseälskarna vräker i sig!  I år kavlade vi bara ut mandelmassa i en rektangulär kaka och skar i rutor. På varje ruta la vi en halv ruta mörk choklad och vek sedan i hop. Sedan gräddade vi kakorna i 175 grader i ca 10 minuter. Enkelt och väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar