Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 10 maj 2021

I helgen...

...gjorde vi en liten weekendresa! Vi hälsade på vår son som pluggar i Uppsala. Det var jag och två barn och mina föräldrar som gav oss iväg! Far i huset är fortfarande bortrest i jobbet och kunde förstås inte följa med! Vi åkte på lördag förmiddag...

...och stannade till vid Skoftesta för att äta varsin smörgås till lunch! Här har vi stannat förut men aldrig att jag höjt blicken och tittat in i skogen. Det gjorde jag nu och såg ett stort stenrös på en höjd. Jag och barnen blev nyfikna och öppnade porten till ett stängsel och hamnade framför en informationstavla...detta var tydligen ingen bronsåldersgrav som jag trodde utan en fornborg från folkvandringstiden! 
.
Det var tre långa stenringar...lämningar efter tre ringmurar...den ena innanför den andra och in mitten var en öppen plats. 
Det var vackert och spännande att vandra runt här och försöka föreställa sig hur det kan ha sett ut för 1500 år sedan! Omöjligt förstås men tanken svindlar ändå! Här åker vi förbi på motorvägen...kanske samma vandringsstråk som man tog förr...tar en fika där man förr höll utkik över vilka som kom över slätterna. 
Vi kom lyckligt och väl fram och sonen kom och öppnade åt oss! Vi tittade på hans rum som mina föräldrar inte sett tidigare och sen drog vi ner på stan! 
Vi gick till Ofvandals och drack kaffe! Det var mysigt...med gamla möbler och draperier och gott kaffebröd. 
Vi gick lite i affärer...jag fyndade lite kläder på Indiska...vi handlade böcker (till mig) och roliga experimentsaker  (till 10-åringen) på Akademibokhandeln.
Vi gick längs ån och tittade på de vackra husen...
...pratade om Fanny och Alexander...
Sen gick vi runt kyrkan och beundrade den mäktiga byggnaden...
Sen gick vi hem till sonen och vilade oss..stickade och läste böcker och spelade piano och till kvällen beställde vi pizza...det gick bra att sitta i hans lilla rum...på golv och i sängen och på ett par stolar! Vi tittade på Muren på sonens lilla datorskärm och trots det lilla formatet gick det bra och det var roligt att gissa och ropa ut sina svar! 
Sen skulle vi sova och fick pumpa upp våra luftmadrasser...det blev lite som tetris men vi fick plats alla 6 på 13 kvadrat! 
På söndagen sov vi ut, åt frukost och gick sen en tur på gamla kyrkogården! Barnen protesterade men jag gillar gamla gravar...
...och Frödings grav tyckte vi alla var rolig att få se!
Och annat var bara vackert rent allmänt! 
Vi flanerade in mot stan och funderade på vad vi skulle äta. Ingen var riktigt hungrig efter pizzan så de två yngsta fick bestämma....
...det blev hamburgare på Max...
På vägen hem till sonen konstaterade jag att vi passerade Övre Slottsgatan...bodde inte Pelle Svanslös här!? Jag googlade...men ingen väntade...alla ville bara hem. Fast jag hann i alla fall rikta mobilen upp mot fasaden...kanske var det i ett av dessa fönster Pelle satt och spanade ut mot gatan? 
Det var ett mysigt dygn vi fick tillsammans...och det var så mysigt att träffa vår son efter många veckor utan någon fysisk träff! Men till slut var det i alla fall dags att bege sig hemåt igen och att lämna sonen till sitt pluggande igen! 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar