Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 24 maj 2021

Helgen...

...är slut och vardagen är här! Vi har inte gjort något särskilt allt. Och det har varit skönt! 
Fredagen var en härlig somrig dag...och vi inledde helgen med årets första rabarberpaj! Äldste sonen kom hem och mina föräldrar kom också och hälsade på en stund! 
Studsmattan som gått så varm i alla år är övergiven för det mesta men i fredags kom den till användning en lång stund! 
Och näst yngste sonens hemmabyggda smedja sattes igång! 

Jag gjorde pizza på kvällen...långjäst deg och burrata på toppen! Det var gott! Bara tre av oss hemma (maken är fortfarande bortrest och några söner var på jobb eller hos kompisar) så vi tog det lätt...åt framför tv:n! 
Det är så mysigt när äldste sonens hund är hos oss...promenaderna blir extra roliga! På lördagen blev det en långpromenad på förmiddagen...jag till fots och yngste sonen på sina älskade rullskridskor!
Jag och yngste sonen har skaffat oss två skrivmaskiner! Först hittade vi en ganska ful Facit...men den verkade vara av bra kvalitet...och ett par veckor senare sprang vi på en så söt liten grönaktig Halda och kunde inte låta bli. Ja, var springer man på skrivmaskiner då undrar ni kanske...jo, på second hand-affärer förstås! Nu har vi blivit skrivmaskinsbitna och skriver nästan varje dag...det blir små dagboksanteckningar, dikter och annat snitsigt! 

På lördagseftermiddagen blev det en ny långpromenad!!! Vädret var så härligt att det inte gick att låta bli! Vi gick till vår lilla fågelsjö! 
Det är så vackert där tycker jag...blir alltid glad när jag ser moln och himmel spegla sig i vattnet...ser de olika gröna och gula tonerna i vass och gräs...
Grågässen hade en hel massa ungar! Familjerna höll ihop och var så nära varandra...de vuxna sträckte på sina långa halsar och höll utkik...vakade så noga över sina barn!
De barnlösa gässen hölls för sig! De badade och tvättade sig så noga i de små vattensamlingarna! 
Vattnet yrde när de flaxade med sina vingar! 
Måsarna verkade ligga på ägg...de låg tätt, tätt på de små öarna i den lilla sjön! 
På kvällen kom mina föräldrar igen och höll oss sällskap nu när maken är bortrest! Min pappa hade gjort en god Boeuf Borguignon! Sen tittade vi på melodifestivalen...ett långt och utdraget lidande...men vi tog oss igenom och blev besvikna när den sämsta av alla de dåliga låtarna vann! 

Ja, och så blev det söndag...regn hela dagen och det var väldigt skönt! Vi satt inne hela dan och latade oss...läste och skrev och spelade lite piano och gitarr...såg på tv och stickade. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar