Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 14 maj 2021

Arbetet

 I Borås tidning kunde man idag läsa en insändare med rubriken: "Att sköta ett hushåll är också ett arbete". Ja, det är ju inte ett så provocerande påstående om man tänker på det. Det är klart att det är ett arbete att sköta ett hushåll. Det vet media och politiker också...det är därför de pratar om dubbelarbetet. Fast det går bra att prata förstås. När det kommer till kritan är det ingen som vill erkänna att det är ett arbete att sköta ett hushåll. Man behöver inte se till att folk har chansen att få tid att utföra detta arbete. De som bestämmer håller sig till två linjer när det gäller inställningen till det där dubbelarbetet. Linje 1 går ut på att det är männen som är lat och elaka...de håller sig till den patriarkala strukturen och om de bara skulle börja hjälpa till mer i hushållet skulle allt bli bra. Plötsligt skulle dygnet få en massa mer timmar och de dubbelarbetande kvinnorna blir enkelarbetande. Yey! Det finns en mirakelkur för att komma dithän...och det är att se till att föräldradagarna delas absolut lika mellan mamma och pappa. För då kommer pappa att lära sig hushållsarbeta och när han är klar med sina...ja, vad kan det röra sig om...9 månader hemma med bäbis...då är han fullärd och hushållsjobbet går som en dans! Alla glada och utvilade. Linje 2 går ut på att köpa in hjälp...det är RUT som ska klara skivan liksom! Hon ska hjälpa till att fixa hushållsjobbet så föräldrarna slipper hushållsjobba när de kommer hem från jobbet. RUT själv vet man inte riktigt hur det blir med...hon kanske har en egen RUT. RUT-jobbet är i alla fall något helt annat än vanligt sketet hemmafrujobb...och skillnaden är pengarna. Om någon vill betala för ett jobb...ja, då är det ett jobb. Om man inte får lön. Då är det inget jobb. Fast på samma gång ett dubbeljobb. Outgrundliga äro ...ja, någons...vägar. 

Det är som det är och det får bli som det kan. Någon skillnad blir det nog hursomhelst inte även om någon smart och förnuftig person skriver en insändare. Strunt samma. Var och en sin egen lyckas smed...jag är glad över att bara behöva jobba hemma...jag gillar enkeljobb. Och jag säger som min mormor brukade säga om någon ville att hon skulle sy eller sticka något (för hon var bra på det) för betalning..."nä, jag, jag jobbar bara åt de mina." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar