Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 12 mars 2021

Vardagsveckan...

 ...är snart slut och det är helg! Denna vecka har ett barn varit sjukt och ett lite halvkrassligt..men han hade fjärrundervisning så det gick bra att gå i skolan ändå! Det har varit lite segt men det har gått bra ändå...som vanligt är jag glad över att vara hemarbetande...det är skönt att slippa vabba eller lämna stora barn hemma ensamma vare sig de är sjuka eller inte. När det är fjärrundervisning är det trevligt att vara här...kunna höra på lektionerna, hjälpa till om det behövs, kunna servera lite mat och fika...snacka lite på rasterna! 
Jag har hunnit med lite i hushållet trots att mycket handlat om skolan...Jag har bakat bröd! 10-åringen längtade så mycket efter mina "trekantsmackor"...alltså siktkakor som blir trekantiga när man skär upp dem. Jag gillade dem också som barn...det var ju sånt bröd man bakade. Min mamma bakade dem. Min mormor och farmor likaså..och säkert deras mammor innan dess. Trots att både mamma och mormor gjorde samma slags bröd smakade de helt olika. Hemma hos mormor var det liksom lite fest...jag älskade när hon hade bakat när jag var där och jag ville inte ha trekanterna utan de där extrabröden...båtarna som jag kallade dem! 
Maken jobbar hemifrån och vi har hunnit ta några lunchpromenader!
Vi tog bilen till mina föräldrar en eftermiddag och drack kaffe och fick hembakt semla. Vi spelade kort tillsammans...vändtia och finns i sjön.
I början av veckan var det soligt och hyfsat varmt...jag fick vårkänslor och gav mig ut i trädgården...klippte ner de vissna perennerna! 
Vi har pratat kemi...17-åringen är väldigt intresserad och beställde en molekylsats...sen har han byggt alla möjliga molekyler och visat och berättat...jag tror att det är koffein ovan! 
Vi har spelat piano...jag och 10-åringen...vi håller på med ett stycke av Bach och roligt nog har vi hela två byster av herr Bach! De får stå och titta på tillsammans med Beethoven, Schubert och Chopin när vi spelar! 
Mer musik blir det i huset...en ny förstärkare kom på posten så nu kan man spela gitarr, bas och trummor och alla hörs! 
Sen blev det visst vinter igen! Det snöade och snöade hela dagen igår! I ett anfall av optimism bar maken upp snöskyfflarna på vinden förra helgen...vi fick trampa gångar istället...och vänta på regnet...som kom idag! 
Vi (eller mest jag då) har lagat mat...varje dag förstås! Det godaste var nog kyckling med buffalomarinad, grönsaker och ranchdressing! 
Men nu är vardagsveckan slut och det är fredag kväll! Trevlig helg därute! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar