Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 1 december 2019

Julmarknad

Ja, nu är det snart jul igen då! Och i lördags gav vi oss av på julmarknad, som vi brukar. Tre barn och ett par föräldrar fick vi med oss. Det var fint...juligt och vitt och snöigt och lite kallt! Vi strosade runt och tittade på det som fanns att titta på...köpte tunnbröd och linoljesåpa och karameller och drack kaffe på cafét!
Tomten kördes med häst och från järnvägsstationen dit han hade anlänt med tåg från Karlstad! Tyvärr kom vi för sent och hann inte se det hela men den julpyntade hästen fick vi i alla fall se och klappa på!
Barnen tittade förstås in i smedjan...det är alltid roligt att se smeder banka på järn och forma knivar och krokar och sånt där! 

Jag tittade in i bakerstuga och köpte nybakt tunnbröd! Extra roligt är det att se de gamla ugnarna och tänka på att min gammelfarmor bakade sitt bröd här! 
Huset med smedjan och bakerstuga är så fint tycker jag med slaggstenarna och teglet och det blå runt fönstren!
Huset där min morfar bodde en gång i tiden (på övervåningen) och där min mamma bodde under sitt första levnadsår är så fint tycker jag! 
Åttaåringen passade som vanligt på att ta sig en liten ridtur!
På vägen hem tittade vi in till Degerfors kyrka! Så vacker i vinterskrud! 
Ja, sen åkte vi hem...och det var skönt att komma hem i stugvärmen...slappa lite vid köksbordet och mana på de yngre barnen att läsa på till sina prov som kommer nästa vecka...oja sig över att det inte är förbjudet att ha prov på måndagar men göra sitt bästa för att hjälpa till med förhör! Och sen strunta i allt när kvällen kom...laga mat tillsammans, äta och prata och sen slå sig ner framför tv:n och njuta av vår nya favoritserie...Mafia only kills in summer...en härlig italiensk serie som utspelar sig i Palermo under 1979 och framåt...familj, maffia och en massa underbar italienska (förstås) i otroligt högt tempo! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar