Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 4 november 2019

Höstlovet...

...är över för denna gång! Det var skönt med många lediga dagar tillsammans! Inte har vi gjort något särskilt speciellt men vi har haft det bra ändå! 
Vi inledde lovet med god mat...jag gjorde ett recept från min barndom...Scampi Fritti! Jag älskade detta när mamma och pappa gjorde det när jag var barn och det var precis lika gott nu! Friterade räkor, jasmineris och rhode islandsås! 
13-åringen som egentligen spelar gitarr har börjat klinka lite på pianot också...inte bara klinka förresten utan spela rätt så bra...rocklåtar han kollar in på Youtube och sen grejar med på egen hand! 8-åringen hänger på! 
En tur ut i skogen med mormor och morfar blev det på måndagen...det primära målet var att ta granris på ett ställe där de huggit ur lite och det fanns liggande träd kvar! De två yngsta roade sig med att skjuta luftgevär under tiden! 
Sen fikade vi vid sjön! 8-åringen satte sig på en stor sten en liten bit ut i vattnet!
Vi har promenerat hemma också...gick ner till vår egen fågelsjö bara för att få luft! Och där låg tre svanar i vattnet! 
En dag när far i huset var ledig åkte vi till ett sånt där BodaBorgställe! Det var kul att klättra, klänga, balansera, klura några timmar! 
Ner i dasset...
Rum nr 13
I finkan! 
En tur till Björneborg gjorde vi också tillsammans med mormor och morfar...för att tända ljus på min farmors och farfars viloplats! Vi gick i herrgårdsallén först...som alltid en märklig upplevelse! Den vackra herrgården ligger där i slutet av allén i all sin prakt...den är så fin tycker jag...men allt omkring är statt i förfall...allén är bara en skugga av en allé...och parken vid sidan av är ingen park längre...bara en djungel av sly.
Nere vid den sk "kejbroa" (kedjebron) växer träden tätt...
Efter promenaden fick vi lite kaffe och sockerkaka i kyrkan! 
Ett stopp i Degerfors hanns också med för att tända ljus för mormor och morfar och deras föräldrar...
På Alla helgons dag blev det mer kyrkliga aktiviteter...först tände vi ljus för barnens farfar....
...och sedan gick vi på minnesgudstjänst...
...en enkel gudstjänst med mycket musik...cello och piano...Elgar, Saint Saëns, Rachmaninoff...så vackert...
...och efteråt åt vi middag hemma hos oss...mina föräldrar och fyra av barnen...ett annat barndomsrecept...indisk köttfärs/fläskfilégryta med tillbehör! 
Ja, vi har gjort annat också förstås...spelat kort, tagit korta promenader, läst lite läxor, spelat massor av musik och glott på tv...jag och 13-åringen och 15-åringen har överdoserat skräckfilmer sent på kvällarna...The Shining (jättebra), Barnhemmet (stark och sorglig), The Ritual (fånig), Babadook (riktigt bra). Men nu är lovet slut och vardagen tar vid igen några veckor till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar