Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 18 november 2019

Ditt och datt...

Måndag...massiv november...gråkallt, fuktigt, en svag vind får buskarna utanför köksfönstret att vaja stilla. Det är skönt med den här riktiga hösten tycker jag...den som totalt gett upp...inget mer krumbuktande med sprakande färger och knallblå himmel. Enough is enough liksom. Det är grått. Kallt. Punkt. Det är en stillhet och ett lugn i det som gör mig lugn. Man får inga särskilda tankar på roliga utflykter eller så, trädgården kallar inte på mig längre...det räcker att gå på promenad i omgivningarna, ta en sväng runt huset, samla ihop några vilsekomna löv, tänka att det är rätt vackert med vissna perenner och bruna rosenknoppar som får sitta kvar som sommarminnen. Helgen har gått...inget särskilt...bara puttrat fram lite småtrevligt...
...på fredagen bakade jag bröd...Nils Emils goda bröd med lingon och russin som gör så gott i magen och någon slags grahamsfrallor som var rätt goda....
...efter lunch läste jag ut Frostenssons K. Den var bra tycker jag. Orättvist recenserad. Det som var mest intressant i den var inte historien om kulturprofilen...som fick rätt liten plats...i huvudrollen fanns litteraturen...som Frostensson använde sig av för att på alla möjliga sätt belysa människans natur.
När maken kom hem från jobbet hade det blivit mörkt men vi behövde andas lite och gick på promenad i svärtan...yngste sonen följde med förstås. Han var så glad över att ha fått en ny overall...det var inte lätt att hitta någon som passade hans långa kropp...först beställde jag hem en till bra pris...med pandor på...Nä! Se det gick inte... barnslig...den fick åka tillbaka. Den han ville ha i svartcamo med skinn på luvan tyckte jag var för dyr...men när jag efter påtryckningar tittade på den igen var den nedsatt med 30%...inte direkt billig nu heller men i alla falla billigare. Och den hade kommit på fredagen...tillsammans med en kamouflagefärgad mössa och kamouflagefärgade handskar och en halskrage i mjukaste merino...allt sattes på och en ficklampa letades fram...nu skulle det smygas! Så jag och maken travade fram på glänsande löv och sonen kravlade omkring i skogskanten och smög! 
Reflexerna skulle kontrolleras...hur långt in i skogen syntes han om vi lös på honom med ficklampa? Långt...reflexerna var riktigt bra! 

Vi sov ut på lördagen...åt frukost och löste korsord...grejade med barnens läxor...lagade mat...åt lunch och på kvällen kom mina föräldrar en sväng...vi hade letat lite i frys och kyl och konstaterat att vi hade lite kräftor kvar...och en burk surströmming...och lite annat smått och gott som behövde ätas upp! Roligare att göra om man är fler...det blev ett riktigt festbord när allt kom fram...mätta blev vi! 
 Söndag...bara vara...och skjutsa till alla träningar...en butterkaka bakade jag...den åt vi framför tv:n och ett avsnitt av Solsidan som vi tittar om på från början. 
 För någon vecka sedan städade jag ur ett skåp och hittade alla mina broderier...som legat där i alla år vi bott i vårt hus och före det legat i ett annat skåp...och som jag nu tog fram och bestämde mig för att äntligen sy färdigt! Började med den här...
...som varit nästan färdig i kanske 15 år och som nu SKA bli klar och inte stoppas undan igen utan bli till den kudde den var ämnad att bli och hamna i kökssoffan...kanske före jul!? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar