Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 2 oktober 2019

Historia för realskolan

 Jag tittade i min mammas historieböcker från realskolan häromdagen. Det var intressant. Realskolan var ju det som motsvarade högstadiet. Man började alltså när man var 13 år gammal. Innan dess hade man gått två år i småskola - åk 1 och 2, och sedan åk 3-6 i folkskolan. Småskolan och folkskolan var för alla men realskolan fick man söka in till och den var alltså frivillig. På 50-talet fanns det fortsättningsskola för de som inte gick realskolan, åk 7 och 8. Realskolan där min mamma bodde var 4-årig. Det fanns också 5-åriga realskolor. Två historieböcker hade min mamma i realskolan och en bok i samhällslära. Min mamma minns det som att man läste historia de tre första åren och samhällslära det fjärde. Här är framsidorna och innehållsförteckningarna till dem! 
Första året läste man alltså antiken fram till 1660. Boken behandlar både världshistorien och den svenska historien. I folkskolan var fokus på den svenska historien. 
Man får konstatera att man hann med mycket. Jag har aldrig riktigt reflekterat över det förut men Peter Englund tog ju upp det där med att historieämnet genom åren bantats ner...timantalet har minskat. När OÄ och sen SO infördes läser eleverna ju inte historia hela tiden utan varvar historian med samhällskunskapen, religionen och geografin. Det gör förstås att man inte hinner särskilt mycket i varje ämne. Trots att man minskat ner på de här ämnena har ju skoldagarna inte blivit kortare, snarare längre...frågan är vad som har lagts till? Har vi mer matte, svenska, musik, teckning etc nu? Vad är det mer av? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar