Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 21 oktober 2019

Helgen...

...är slut och måndagen också nästan! Hösten är här på allvar...det känns rätt skönt...ett lugn och en stillhet som känns välgörande. En promenad fick inleda helgen...jag på fötter och yngst sonen på hjul...mormor och morfar var med också...Jag får aldrig nog av höstfärgerna...de ändrar sig från dag till dag...just nu är det så vackert att man blir helt tagen...det är så osannolikt gult och doften från alla löv på marken är bedövande. 
På lördagen blev det kalas för maken som fyllt år! Vi var de vanliga...mormor, morfar, farmor, alla barn utom det äldsta som inte hann komma hem...två flickvänner var med. Vi drack kaffe och pratade...åt tårta...testade en ny sort! En prinsesstårta med hallonmoussefyllning. Den såg fin ut på bilden jag hittade på nätet...tyvärr var jag lite slarvig med att läsa receptet för jag insåg mitt i bakningsbestyren att det var en enormt jobbig tårta att göra...massor av krämer och jox som skulle i...hallonganache, hallonmousse, hallonvitchokladtryffel...och så dekorationerna! Men den blev god...även om de där krämerna inte tillförde jättemycket direkt! Nästa gång gör jag en enklare variant tror jag...det räcker med hallonmousse i...eller kanske jordgubbsmousse! 
En dajmtårta med browniebotten och dajmglass gjorde jag också...för säkerhets skull!
 Efter kaffet blev det paketöppning och lite piano- och gitarrspel, filmvisning från semesterresan till Florida 2017...
...och sen åt vi kvällsmat tillsammans...pajer och enchiladas...
...och så mer prat i tv-soffan...det är så roligt när sönerna blivit äldre och tycker om att sitta och prata...och när flickvännerna också är pratsamma och det blir många samtalsämnen som många deltar i! En fin kväll! 
Söndagen var lat...alla var lite trötta...legobyggen och tv-spel och tv-serier...och så jujustuträningar och freerunnning...och lite läxor. Jag och 8-åringen tränade vidare på stavningen. Vi håller på med sj- och sk-...övningar och diktamen...roligt och lärorikt och det går framåt! 
En bra helg på det hela taget...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar