måndag 23 september 2019

More is...

...more. Och mer är ju alltid bra. Mer ska det va! I alla fall när det gäller skola. Och då är det liksom mer tid vi pratar om...inte mer innehåll. Grundskolan ska bli 10-årig istället för 9-årig. Förskoleklassen ska bli första klass, åk 1. Anna Ekström säger att det behövs. Hon säger att barnen idag behöver längre tid på sig att nå kunskapsmålen. Lärare finns ju redan...de som undervisar i förskoleklassen...bara de får lite mer utbildning så klarar de skivan galant.

Konstigt ändå kan man tycka. Jag trodde liksom att dagis, förlåt, förskolan, var själva garantin för att det gick bra för barna i skolan. Det har man ju hamrat in i oss år efter år efter år. Senast 2017 presenterade Folkhälsomyndigheten en litteraturstudie som tydligt visade att förskolan har klart positiva effekter på barnens framtida kunskaper i matematik och språk. Ändå räcker det tydligen inte. Förskola i 5 år, förskoleklass och 9 år i grundskolan räcker inte för att barnen ska nå kunskapsmålen.

Barnen är tydligen inte smarta nog, trots 5 år i förskola och 1 år i skolförberedande förskoleklass, för att klara av att ta in det staten har satt upp som kunskapsmål. För det märkliga är att en 10-årig grundskola inte ska innebära att barnen ska få lära sig mer. Bara att de ska få mer tid på sig att lära sig det de i nuläget inte hinner eller är kapabla att ta in.

Tja, inte vet jag...men en god idé hade ju annars varit att kolla upp lite vad man fyller skoldagarna med i nuläget. Kanske kan man vara lite mer effektiv, gå lite fortare fram, dela upp barnen i typ åk 7 så att de som har förmåga och vilja får ruscha på lite...Men nä, man jobbar inte så. Man vill ha det som man har det...bara hålla på med det lite längre. Praise be.

4 kommentarer:

  1. På våra barns skola finns en matte/NO-klass i åk 7,8 och 9. Dit kan man söka i åk 6 genom inträdesprov. Man måste bevisa att man har de rätta förkunskaperna för att sedan klara ett snabbare tempo i ma/NO. Nu har skolan fått kritik. Man "får" tydligen inte ha inträdesprov. "Alla" ska få söka till ma/NO-klassen och sen kan man ju lotta vilka som ska få komma in påpekas det. Min fråga: vad händer då med ma/NO-klassens hela grundidé?
    Mycket intressant är att inte samma ideologi gäller i idrottsföreningar. Vår son ville börja träna fotboll sent, först i femman. Tränaren lät honom tveksamt börja spela ihop med jämnåriga (på prov), men gjorde klart för oss att det självklart inte kunde komma på fråga att han skulle få spela match. PÅ dansakademin får inte "alla" börja i vilken grupp man vill. Nybörjarnivån följs av fortsättare 1 och först därefter kommer man upp till fortsättare 2. Lärarna har frihet att placera om eleverna för de måste ju klara att följa undervisningen och att genomföra uppvisningen på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är konstigt hur det blivit i skolan sen vi fick enhetsskolan på 60-talet. Jag tänker att det väl är bra om vissa får chansen att gå fortare fram, lära sig mer. Men samtidigt är jag mot detta på det sätt det ev förekommer nu. Det blir speciallösningar som bara vissa får tillgång till. VIssa orter kan erbjuda såna lösningar. VIssa skolor. Andra orter blir utan. Det finns duktiga elever där också. Sen har vi problemet med bedömningen av eleverna på mellanstadiet. Jag tycker inte att man kan lita på lärarnas bedömning av eleverna. Och särskilt inte när man som förälder inte får se sina barns prov vilket gör systemet rättsosäkert. I vissa ämnen görs enormt lite...ändå görs bedömningar av barnen. På vilka grunder är oklart. Jag har varit med om att förhört barn på tex stormaktstiden och sedan fått höra av barnet att det fick ett E på provet (som jag aldrig får se). Jag vet att mitt barn kunde det som stod i boken. Ändå räckte det bara till ett E. Barnet hade fått höra att det saknades reflektioner. Hallå!!! Det handlar om en 11-åring. Jag tycker att man borde backa bandet. Inför realskolan igen...på varje ort så alla barn som är intresserade av att studera får chansen. Och sen borde innehållet i skolan ses över ordentligt. Jag blir förskräckt när jag ser hur lite (och hur fel) barna i grundskolan gör i svenska, engelska, tyska...Pratade nyss med en mattelärare som var nedslagen över de nya digitala matteböckerna som används på hennes skola...innehållet kraftigt nedbantat med alldeles för lite mängdträning och ett upplägg som uppmuntrar till att fuska...kolla i facit och skriva av istället för att räkna själv.

      Radera
  2. Ja, det är orättvist. Allmän och särskild kurs som vi själva hade, det var väl en utmärkt idé?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allmän och särskild kurs...det var väl en ok nödlösning antar jag. Men den gällde ju bara engelska och matte. Jag tänker att det är en utopi att tro att alla barn ska vara precis lika intresserade av studier eller precis lika duktiga och att det därför vore bättre att ha två olika skolformer...som det var innan enhetsskolans införande.

      Radera