Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 10 december 2018

Veckan som gått!

Tredje adventsveckan är här! Dagarna går så fort så fort...dagarna trillar fram som ärtor ur en påse! 

Förra veckan...vad gjorde vi? Måndag, tisdag, onsdag...vanliga dagar...skola...upp på morgonen, äta frukost framför adventskalendern...cykla till skolan...hem och stöka och greja...laga lunch till mig och maken...cykla och hämta 7-åringen! Vi stannar nästan varje dag i lekparken på vägen hem...åker linbana och gungar och testar träningsredskapen i utegymmet...det är roligt! 
Och så hem och fixa fika och kolla upp vad som ska göras i skolan...träna piano och gitarr...
 Här är förra veckans läsläxa för 7-åringen...jag bryr mig inte så mycket om den. Sonen kan läsa nu. Vi tränar lite i kvällens sagoläsning och så får han läsa högt när han ska träna på sin skrivstil...han skriver av texter ur en gammal lärobok avsedd för just detta. Men vi tittar ju igenom läsläxorna från skolan...det är fascinerande tycker jag. Den enkla läsläxan har bilder...det är ju ordbilderna som ska poppa in i hjärnan. Annars tycker jag nog att själva orden är väl svåra...för att vara en enkel läsläxa...lyftkran, lodjur, lönnträd...idén är att alla ord måste innehålla ett "l", vilken var veckans bokstav. Frågan är hur själva ordbilderna ska poppa in...ska alla ord vara bilder i hjärnan? Eller ska det bli någon slags ljudning av det hela också, ändå, på samma gång? Nåja, man kan också välja en "svårare" läsläxa. Utan bilder. Där är det också ordbilder man jobbar med...vissa ord ska man kunna och andra ska man läsa ändå...trots att man inte lärt sig alla bokstäver ännu. Och nu har man också gått in på dubbelteckning utan att man pratat om varför eller hur det helt plötsligt ska vara två bokstäver av samma. 
 Och så får man läsförståelseläxa ibland. Barnen får nog olika läxor...tror jag. Här ska man läsa och sen svara på frågor. Det är lite lurigt ibland...man får tänka själv. Vem 17 är Tim? 
Ja, jag vet inte riktigt...eller det vet jag...jag tycker att det är fånigt. Jag tycker att det är fånigt att träna läsförståelse så där för sig liksom...jag tycker att man ska träna läsförståelse genom att läsa nåt som handlar om något, på riktigt, något som man behöver få reda på, på riktigt. 
 I alla fall så kom snön på riktigt på fredagen..och sonen kunde göra egna, riktiga snögubbar! Det var härligt! Fem stycken blev det till slut...fast jag tog fotot innan den femte blev klar! 
 Vi har satt igång lite med våra julförberedelser också...pepparkakor har de tre yngsta barnen bakat och de dekorerades med kristyr! 
Och saffransbröd och lussekatter har jag gjort! 
I lördags åkte vi in till äldsta barnet och hälsade på! Först var vi på stan en stund och uträttade några ärenden! Vi slank in i kyrkan och lyssnade på julmusik också! Vackert!
Hemma hos sonen och hans flickvän var det så trevligt! De hade julpyntat...gran och pepparkakshus och gjort knäck och sånt! Vi pratade och pratade och sen beställde vi pizza...jättegoda med allt möjligt gott på...getost, pinjenötter, soltorkade tomater, salami, ruccola, skinka...ja, inte allt på samma pizzor förstås men...Och så blev vi bjudna på glögg och knäck och skumtomtar... Fina timmar tillsammans hela familjen fick vi! 

Och nu är det måndag...ute är det mörkt och snön singlar ner i stora vita flingor! Det känns rätt trevligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar