Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 22 december 2018

Dan före dan före dopparedan!

Snart var det julafton då! Barnens jullov har börjat! Skönt! Maken som varit bortrest har kommit hem igen! Också skönt! Det är som vanligt lite stressigt så här innan julafton men det går bra! Vi hinner med! Vi har gjort ganska mycket av vad som ska göras...både nödvändigheter och sånt som bara är till lyst! 

Två pepparkakshus har jag och de tre yngsta förfärdigat! Tycker de blev rätt fina! 
Snö har vi fått! Det är fint tycker jag! Jag och 7-åringen har skottat några gånger! 
...och gjort en granristomte som står utanför ytterdörrn och sprider lite julglädje!
Köttbullar och bröd och knäckebröd har jag bakat. I år blev det två sorters köttbullar...de vanliga med kryddpeppar och så en sats som jag smaksatte med kryddnejlika och dijonsenap...lite sirap och persilja var det också i...mycket gott! Nils Emils bröd bakade jag...det brukar jag...det är så gott! Och rosenbröd och vallmoknäcke och fröknäcke! Vörtbröd har jag fått av pappa! 
Kakor har jag också bakat! Makalösa med korinter, schackrutor, vaniljhorn och finska pinnar...Napoelonhattar och brownies också men de kom inte med på bild!
Och godis har barnen gjort...knäck och chokladkola med polkakross. Lite annat som inte blev förevigat också...ischoklad, nötter och russin i choklad och praliner med nutella och rostade nötter i! 
VI har inte bara jobbat den sista veckan...lite mys har vi unnat oss...tv med provsmakning av allt gott....rostade kastanjer provade vi oss också på...inte jättegott men kul ändå!
På kvällarna när barnen somnat eller grejar med annat i sina rum har jag slagit in alla julklappar! 

Nu är det kväll så här dan före dan före dopparedan...några har somnat och andra spelar tv-spel eller är på fest! Jag slappar framför tv:n med en stickning. I morgon ska det sista bli gjort...skinka och sill och gravlaxsås och granen ska in och kläs! Sen ska väl julfriden börja! Längtar redan lite efter i morgon kväll...när allt är klart och vi ska äta risgrynsgröt och prova skinkan och slappa tillsammans framför tv:n innan det är dags att hoppa i säng dan före dopparedan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar