Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 3 september 2018

Helgen som gått...

...var fin...vi var lite trötta efter vårt tysklandsbesök och tog det bara lugnt egentligen...naturliv och mat och lite trädgårdsjobb. Tv-serier på tv och bokläsing och tv-spel. Vi åkte ut till vår lilla skogssjö både på lördagen och söndagen...barnen fiskade och jag plockade blåbär och läste lite i Anne på Grönkulla...vi fikade och promenerade. Badandet struntade vi i för alla barnen hade lite, lite ont i halsen...tur vi gjorde så för idag, måndag är tre av dem hemma för halsont och lite feber. 
På fredagkvällen åt vi rester...sånt som blivit över från våra måltider med släktingarna. På lördagen blev det fish and chips. Maken hade köpt färsk torsk på extrapris och friterad fisk gillar alla...remouladsås till det och stekta padronepaprikor blev gott...och så frysta pommes frites...inte vad jag riktigt tänkt men vi var sena hem från skogen så det blev enklast så! Och alla var nöjda och glada över god mat! 14-åringen var med och lagade den från scratch...han var nyfiken på friteringen och klarade det fint! 
På söndag morgon bakade jag blåbärskakor av blåbären jag plockade dagen innan. Det känns som om jag vill ha just de här blåbärskakorna varje sensommar! Jag är van det från barnsben! Mamma gjorde dem och vi barn blev alltid så glada när hon gjorde det. Min mormor gjorde dem också...eftersom min  morfar tyckte så mycket om dem...hans mamma hade nämligen gjort dem när han var barn!
Och innan vi gav oss ut i skogen igen på söndagseftermiddagen förberedde jag oxrullader till kvällsmaten! Det är mums! Tycker alla utom två kräsna tonåringar som inte gillar det där med morötter och hackad lök och gräddsås...men de blev nöjda med varsin stekt lövbiff med kryddsmör...fast jag tyckte allt att de tittade lite avundsjukt på oss andra som festade på närande och god lyxhusmanskost! Kanske de växer till sig lite med åren och vågar ge oxrullader och annat som de av någon slags fånig princip inte vill ha, en ny chans! 
Ja, sen blev det söndag kväll och kvällsbad för minstingen...bara han som inte duschar och tvättar sig för egen maskin...men det är gosigt att svepa in en liten sjuåring i badlakan och klippa naglar och gosa lite i soffan innan pyjamas och kvällssaga! En fin helg tog slut och en ny vecka är här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar