Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 28 augusti 2015

Lyxliv? Svenssonliv?

Jag läser en artikeln om en NHL-stjärna. Nicklas Lidström heter han. Jag vet inte vem det är och är inte intresserad av hockey. Men jag läser ändå artikeln eftersom jag ser att det handlar om hans familjeliv i Detroit. Det står att familjens liv kretsar kring de fyra barnen. Frun får ibland frågan om vad hon gör. Och hon säger att hon tar hand om barnen och har fullt upp med det. Det är fullt upp med mat och tvätt och skjutsningar till och från skola och träningar. Hon säger att folk tror att de lever ett lyxliv men i själva verket lever de ett vanligt svenssonliv. Hon säger att visst har hon det bra men i grunden är hon hemma med barn och lever ett vanligt vardagsliv. Jag blev glad av att läsa det. Jag tänker att det är skönt att höra någon säga att det faktiskt är ett arbete att ta hand om hem och barn. Och så blir jag lite ledsen över att den här möjligheten, den här karriärvägen, är nästan helt stängd i Sverige. Det har blivit en lyx att få ta hand om sitt eget. Att utföra ett viktigt och stort jobb. Det har blivit något som hockeystjärnors fruar kan ägna sig åt. För vanliga föräldrar är det en kamp att få ihop det om man vill ta hand om sitt eget. Det tycker jag är orättvist och sorgligt. Ett vanligt vardagsliv har blivit en lyxvara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar