Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 23 augusti 2015

Sol och bad!

Vilken helg det har varit! Vi har levt riktigt sommarliv med bad och grillning! Det känns härligt att få de här dagarna innan hösten kommer. Både idag och igår åkte vi till samma sjö - en sjö där jag ofta var som barn och dit min mormor och morfar också gärna åkte. Det är så fin sand där och långrunt så vattnet blir varmt och skönt. Jag minns de där sommardagarna när jag var barn också. Var min morfar - borta sedan 18 år snart - brukade sitta och hur vi drack kaffe tillsammans. Det var fint. Det är mysigt nu också. Nu när jag är där med min egen familj. Vi är inte alltid alla längre. De två största barnen har sitt. De ska träffa flickvänner och vill hellre rå sig själva. Men inte alltid som tur var. Fast i helgen nu så hade vi bara fyra barn med oss. Det går bra det också. Det blir lite andra lekar då. Det tredje barnet blir ju störst och då kan han bli lite barnsligare och leka ordentligt med de yngre syskonen. Vårt minsta barn blir modigare och modigare i vattnet. De senaste veckornas bad har gett resultat. Han leker att han simmar - går med händerna i botten. Han testar cyklop och vågar doppa nästan hela huvudet. Han springer i vattnet och tål att det skvätter. Det är härligt att se.
 
På väg ut i vattnet! Långgrunt så man får gå långt, långt. Det är mysigt, en vattenpromenad där man kan prata lite under tiden... innan man tar mod till sig och kastar sig i vattnet.
Trots att det här är mitt i Sverige känns det nästan lite som en tropisk öde ö emellanåt. Nedrasade träd med bara rötter. Vindpinade och blekta...Vit sand och blått vatten. Det gäller att ha ögon att se allt det vackra som finns så nära.
 
Det är lågt vatten i år och det har bildats små laguner med bara en decimeter djupt vatten. Där var det skönt att ligga och värma sig. Underbart varmt!
Pinnar och kvistar och stenar duger bra som leksaker. De bästa kanske. Här har minstingen hittat en lång träpinne med kvistar på. En ubåt blev det. Den hade han roligt med länge!
 
Fina dagar! Nu ska vi äta grillat och sedan få de små barnen i säng. Än får det vara lite slappare med sängtiderna. Det är för somrigt för att vara så noga som vi borde vara. Än får det vara lite lovkänsla kvar!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar