Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 5 augusti 2015

Födelsedag!

 Vi har firat födelsedag! Min den här gången! Det har varit regnigt och ruskigt sedan vi kom hem från semestern men på min födelsedag sken solen och det var varmt! Vi kunde sitta ute både på eftermiddagen och på kvällen! Jag blev firad av min man och mina barn, mina föräldrar och min svärmor och två flickvänner! Vi är inte så många men vi har det mysigt tillsammans - mycket prat och skratt. Jag tänker ibland att det är bra att vi har många barn så att vi ska få en större släkt än den vi har! Att vi liksom har startat vår egen släkt (förhoppningsvis, om nu alla får familj förstås). Och så gäller det att barnen klarar av att skapa fungerande relationer med varandra när de själva blir vuxna och nya människor kommer in i bilden och när de själva ska ta ansvar för att det blir något. Jag hoppas att de ska klara av det och vilja träffas lite ibland och låta sina egna barn lära känna varandra och låta oss föräldrar vara med på ett hörn...Men man får se...Var och en lever sin egen lilla del av den beskärda tid vi fått...och våra tidsbubblor går in i varandras...allt man kan hoppas på är att det finns vilja och förmåga att låta de där bubblorna att överlappas, gå lite in i varandras...Rena snurren - men såna tankar rör sig i mig nu när vi har barn som börjar bli stora och som ska gå vidare ut i livet på egen hand...och när jag blickar tillbaka och åt sidan på mina egna släktrelationer...
Hur som helst - vi hade en fin dag! Jag gjorde två tårtor - en hallontårta och en chokladtårta. Båda blev goda och eftersom de var rätt maffiga båda två trodde jag att det skulle bli en hel del över men det blev det inte!
Hallontårtan hittade jag på lite själv. Jag gjorde tårtbotten efter min mormors gamla recept - det är jättebra! Skolkökstårta heter det:
 
4 ägg
2,5 dl socker
0,5 dl vatten
2 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
 
Lägg bakplåtspapper i en springform och smörj sidorna noga.
Dela äggen och vispa gulorna och sockret.
Späd under tiden med vattnet.
Tillsätt bakpulvret och mjölet.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vänd försiktigt ner äggvitorna i smeten.
Grädda i 175 grader, nedersta falsen i ca 35-40 min.
 
Jag fyllde med vaniljkräm blandat med vispad grädde. I ett lager tog jag även mosade hallon. Ovanpå lade jag på tätt med hallon och skedade över gelé.
 
Chokladtårtor går alltid hem! Barnen är riktiga chokladälskare men det är väl nästan varenda människa! Det här receptet är bra - funkar lika bra både till tårtbottnar och till vanliga brownies.
 
Chokladtårta med dajmtäcke
 
200 g mörk choklad
200 g smör
4 ägg
2 dl socker
2,5 dl mjöl
2 krm salt
 
Lägg bakplåtspapper i en springform och smörj sidorna.
Smält smöret och rör ner hackad choklad till en slät smet.
Vispa ägg och socker.
Rör ner chokladsmeten.
Tillsätt mjöl och salt.
Grädda i 200 grader, nedersta falsen i 20 min.
 
Vispa 3 dl grädde och rör ner 1 msk kakao och 2 msk florsocker.
Bred detta över tårtan och strö över krossad dajm och ev bär.
 
Vi satt och pratade hela eftermiddagen. Sen tittade vi på gamla kort. Roligt att prata om sånt man gjort och minnas händelser och människor...Sen blev det kallt och vi gick in. Ett av barnen tog fram sin fiol och då ville minstingen också vara med och spela. Han lyckades hålla den alldeles för stora fiolen och drog med stråken i ganska bra takt. Ögonen höll han fästade på sin storebror - studerade noga hur han gjorde och försökte härma. Sen kom andra instrument fram - en barntrumma och ett par flöjter och ett litet dragspel och sen spelade vi som kan spela piano sånt vi kunde rätt bra och sånt vi kunde lite sämre. De andra lyssnade och pratade och bläddrade i album...En härlig röra - människor som avslappnat umgås och har kul...En fin födelsedag fick jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar