måndag 20 oktober 2014

Stavning och interpunktion för åk 4

Vi jobbar vidare med stavning och ordkunskap och meningsbyggnad jag och 10-åringen. Vi avverkar listor på svårstavade ord och gör övningar där orden används i en gammal bok för årskurs 4 från 50-talet. Vi tittar på hur olika ord är släkt med varandra. Veckans lista handlade om j-, tj-, sj- och ng-ljudet och sen följde flera övningar där eleven fick sätta in ord i egenkomponerade meningar, skriva en berättelse med så många j-ord som möjligt till en bild och lite annat.

Jag älskar våra gamla böcker fån 50-talet mer och mer ju mer jag håller på med dem. Det är så smart uttänkt och ändå är det så enkelt och rättframt.

Förr verkade man skriva av mycket. Tidigare tänkte jag att det var dumt och onödigt. Men jag har ändrat mig helt och hållet. Det är suveränt att skriva av. Barnet får fler vägar in i hjärnan både när det gäller stavning och hur texter är strukturerade. Barnet lär sig dessutom söka av i texter och tränar sin koncentration och uthållighet.

En av veckans övningar var just att skriva av en text och på samma sätt fixa interpunktionen. Instruktionen innehöll en påminnelse om att avsluta varje mening med ett skiljetecken samt börja varje mening med stor bokstav. Om eleven klarar av att sätta dit kommatecken är det väldigt bra men fortfarande inget man "måste" kunna i nuläget.

Här är texten:

en jägare gick att jaga vad kunde skogen bjuda honom älgen var förbjudet varg björn och järv var sällsynta järpe tjäder och hare fanns det gott om jägaren jäktade inte han gick sin jämna lunk över ett jämnt område jämt och ständigt såg han sig omkring en talgoxe hoppade jämfota jämsides med honom inte var det något att råka ur jämvikt för han tog en genväg utmed en gäddrik sjö där vildgässen brukade hålla till nu spejade han förgäves efter dem en geting surrade några getter betade en ekorre gömde sig bak en jätttelik furustam umgänget med naturen ger allt vad man kan begära en härlig gymnastik en jösse flänger fram pang hur tror du det gick för haren

10-åringen tycker att det är roligt att jobba i den gamla boken. Han gör övningarna så noga med sin bästa handstil och anstränger sig för att göra det så bra som möjligt. Han tycker att det är roligt att märka att det går framåt och att han lär sig mer och mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar