Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 13 oktober 2014

Tunnbröd!

Idag har jag och 3-åringen bakat tunnbröd. Han brukar vara med och baka och har så varit sen han var väldigt liten. Det börjar märkas att han har fått ett visst handlag. Han var inte längre nöjd med att baka på sitt eget vis - knåda och forma lite hur som helst - utan han ville göra på riktigt. Han studerade noga hur jag gjorde och sen satte han fart själv. Han var riktigt bra på det. Kavlade med lätta, långa tag och vände kakorna då och då så de inte fastnade på bakbordet. Ca 10 stycken orkade han innan han blev trött och bad mig ta över!
 

 
14 kakor:
 
12 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 tsk hjorthornssalt
2 msk sirap
0,5 dl socker
1,5 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret och häll i mjölken.
Värm till 37 grader.
Tillsätt salt, hjorthornssalt, sirap och socker och rör runt.
Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den blir smidig och blank.
Jäs i 45 min.
Dela degen i 14 delar och rulla dem till små bollar.
Kavla ut tunt med kruskavel.
Grädda i torr stekpanna någon minut per sida.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar