onsdag 29 oktober 2014

Höstlov och lite plugg!

Det är höstlov! Härligt! Alla njuter av att vara uppe lite längre på kvällarna och att kunna sova ut på morgnarna. Vi gör inte så mycket. Är ute och leker lite på dagarna, har varit på stan och handlat lite vinterkläder, fikar, bakar... Vi gör lite skolarbete också. Inte skolans utan egenpåhittat för att fylla på med sånt jag tycker fattas. Idag har vi läst lite tyska, tränat lite stavning och lärt oss lite mer om huvudord och bestämningar samt ackusativobjekt.

Jag gör mina stavningslistor och diktamensövningar med barnen.

Jag och 12-årningen gick igenom en lista med ord från religion och kyrka från folkskolans 7:e årskurs. Orden var inte svåra att stava för honom men vi pratade lite om vad de betydde.

altare                                                     egoistisk
apostel                                                   evangelium
begynnelse                                            gentemot
biskop                                                   katekes
komminister                                          konfirmation
missionär                                               sakristia
moralisk                                                text
offra                                                       tolka
pastor                                                     predikstol
tusenfalt                                                 ämbete
religion

Sedan följde en nyttig övning som inte var helt lätt.

"Substantivet begynnelse är släkt med verbet begynna, konfirmation med - , mission med - , offer med -. Substantivet religion är släkt med adjektivet religiös, moral med - , egoist med - ."

10-åringen jobbade färdigt med en lista förra veckan och idag var det dags för diktamen.

   "Dagen före senaste helgdag var ovanligt angenäm för oss. Vi hade första haft historia. Då berättade magistern om Engelbrekt, en av historiens vackraste gestalter. Ingen kunde vara likgiltig, långt mindre ta sig för att gäspa. Vid timmens slut sade vår lärare: "Nu ger vi oss i väg på en gemensam utflykt." Då började en av pojkarna bli högljudd och bråkig. Det var inte svårt att gissa vem det var: en argsint pojke, liten som en dvärg och son till en välbärgad bonde. Vi gillade honom inte, eftersom han ofta hade varjehanda dumheter för sig.
   Vi ställde upp på linje och tågade ned till torget. Där tog vi bussen. Vi hade avgiften tillgänglig, åkte förbi jästfabriken och promenerade sedan bort mot en blommande hjortronmyr. Skogen genljöd av vår sång, så att göken tystnade i häpenheten."

Vi hade roligt åt texten! Vi förvånades över hur den bråkiga bondpojken beskrevs och pratade om huruvida man får säga så om någon nu. Vi kom fram till att det nog inte är särskilt lämpligt.

Det gick bra för 10-åringen att klara av diktamensövningen. Han hade några småfel men fick rätta sina fel och skriva orden en gång till.

8-åringen jobbar med dubbelteckning. Han fick skriva av en text där det fattades några ord som just var dubbeltecknade. Han skulle alltså komma på vilka de saknade orden var och stava dem rätt. Det gick bra även om det är ganska svårt att läsa, skriva av och hålla stavningen från ursprungstexten i minnet för att få det rätt. Han får titta och börja skriva, titta tillbaka och fortsätta. Det går lättare för varje gång. Själva dubbelteckningen går också bättre hela tiden. Han har börjat fundera över hur vokalen låter och vet att det ska komma två konsonanter efter om den är kort. Oftare och oftare blir det rätt. Här kommer texten:

"Kalle vädrar rummet, --- han lägger sig. Då han stiger ---, tvättar han sig noga. Han kan också ....sin säng. Kaffe --- han inte. Kalle --- om morötter och hårt bröd. Han ökar så ---i vikt. I skolan sitter han så rak i ----, då han läser och skriver."

Vi diskuterade inte denna text men själv funderade jag lite. Jag tänker på att man tog alla tillfällen i akt att fostra barnen. Berätta om hur man ska uppföra sig, vad som är önskvärt... Jag tänker lite på vad jag tycker om det. Jag tycker nog att det är bra. Det kan vara bra att fundera över hur man ska sköta om sig själv och hur man ska uppträda i ett klassrum och bland sina medmänniskor.

När dagens lektioner var gjorda - det tog ca 30 minuter per barn -jag låter två barn åt gången jobba och delar gör de tillsammans - åt vi lunch och sedan var vi lediga igen. De stora barnen grejade med sitt medan jag och de tre små gav oss ut i friska luften. Vi cyklade till affären och pantade flaskor barnen hade samlat på och sedan var vi ute och lekte fram till eftermiddagskaffet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar