Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 30 april 2014

Valborgsmat!

I dag är det valborgsmässoafton! Härligt att få fyra hela dagar tillsammans med hela familjen! Ikväll åker vi ut i naturen och äter kvällsmat och sedan ska vi titta på en brasa. Det är lite kallt ute men vi får klä på oss så går det nog bra! Vi tar inte med oss något märkvärdigt - baguetter med skinka, salami, brieost, sallad, tomat - allt efter vad var och en vill ha. Om vi hade varit hemma hade vi kanske ätit en kycklingsallad istället! Med hembakade baguetter. Men det gör vi alltså inte - maten på bilderna smällde vi i oss förra helgen istället!
 Enkla lättbakade baguetter - jag får aldrig nog av baguetterecept tydligen!
50 g jäst
0,5 l ljummet vatten
0,5 dl olivolja
0,5 msk salt
2 tsk socker
ca 1,5 l vetemjöl (jag tog hälften vetemjöl special)
 
Blanda ihop degen som man gör.
Kör den i ca 10 min i degmaskin.
Låt jäsa i 45 min.
Knåda degen.
Dela i 8 delar (vill man inte ha så smala baguetter så gör man 6).
Forma till smala och långa baguetter och skär några snitt i dem.
Låt jäsa i 25 min.
Grädda i 250 grader i ca 12-15 min. Ställ in en skål med vatten i botten av ugnen också.
Pensla med vatten när de är färdiggräddade.
 
 
Stekta kycklingbröst, romansallad och basilikasås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar