Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 27 april 2014

Trädgårdsdagar!

Det har blivit mycket jobb i trädgården den senaste veckan. Det är kul att komma igång igen! En förmiddag för några dagar sedan åkte jag och minstingen till en plantmarknad och inhandlade lite nytt - lavendel, kryddor, pelargoner och två nya klätterrosor. Det är roligt att vara ute med min lilla 3-åring. Han tycker om att åka iväg på olika ärenden och den här gången var det lite extra roligt. Det fanns så mycket att titta på - både växter och en del fordon - truckar, en lastbil och vanliga bilar på parkeringen. Han pratar om allt han ser och det är fantastiskt att få vara med och höra allt han funderar på.
Här är våra inköp! Tycker särskilt mycket om pelargonerna jag hittade - små krusiga blad och små blommor som sitter en och en i violett-rosa ton.
Jag köpte också några krukor med pärlhyacinter för halva priset. De tog jag isär och satte ut i en av rabatterna.
Getramsen har börjat skjuta upp med väldig fart - man ser hur de växer flera centimeter varje dag. Tycker om hur de sticker upp bland fänrikshjärtana.
Det är en del att göra i trädgården och barnen tycker om att hjälpa till. De små är särskilt ivriga och tycker om att gräva och samla ihop stenar i det som ska bli vårt trädgårdsland. De är duktiga och samlar ihop klipp och grästorvor från kanthuggningen och lägger i säckar. De stora barnen är lite mindre entusiastiska men hjälper till när man ber. De hjälper till med vattning och påfyllning av jord där det behövs.
 
Vad vi har gjort hittills:
 
Klippt bort allt torrt.
Rensat ogräs från alla rabatter.
Krattat igenom landet och samlat stenar.
Rensat hallonhäcken.
Klippt i thujahäcken - har bestämt mig för att ha den "enstammig" - tar alltså bort alla sidoskott som försöker bli toppar.
Kanthuggit runt alla äppelträd och buskar.
Planterat lite nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar