Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 20 april 2014

Påskafton!

Igår var det påskafton! En riktigt fin dag blev det med värme och solsken och glatt sällskap! Vi drack kaffe med barnens mormor och morfar. Värmen kom så plötsligt att vi fick duka kaffebordet utomhus istället för att sitta inne som vi hade tänkt. Alla var glada över att vara tillsammans och över att det var så varmt och skönt. Barnen hoppade studsmatta, gymnastiserade på gräsmattan, sparkade fotboll och lekte i sandlådan hela eftermiddagen ända tills det var dags att gå in och förbereda kvällsmaten. Jag och min mamma gjorde lite nytta för oss och klippte äppelträden. Jag är inte så bra på det där med att klippa äppelträd men mamma lär mig och jag tror att jag börjar förstå lite hur det ska gå till.
 
Till påskkaffet blev det bullar, makroner, schackrutor och brysselkex. Jag gjorde även en fransk chokladkaka och en Key Lime pie.
 
 Till påskmiddag fick det bli vanlig smörgåsbordsmat. Vi hade sill - en klar och en med currysmak, gravad lax och hovmästarsås, påskskinka med mimosasallad, mozarellasallad, babyspenat med äpple och lime, janssons frestelse, köttbullar och prinskorv och ägg förstås. Gott bröd, några goda ostar och vindruvor fick också vara med. 
Jag hittade ett nytt recept på baguetter i en gammal Amelia. Det verkade så bra att jag provade det och baguetterna blev verkligen goda.
Fördeg:
1 tsk jäst
1,5 dl kallt vatten
2,5 dl vetemjöl special
 
Rör ihop allt och täck med plastfolie.
Låt stå i kylskåpet över natten.
 
Det 2:
0,5 msk jäst
1,5 dl kallt vatten
1 ägg
0,5 msk salt
1 msk honung
ca 6 dl vetemjöl special
 
Blanda jäst, vatten, ägg, salt, honung och fördeg i en degmaskin och knåda väl, minst 10 minuter.
Jäs i 1,5 timme under bakduk.
Dela degen i 6 avlånga delar och rulla och vrid dem till baguetter.
Lägg på bakplåtsklädda plåtar och jäs under bakduk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Ställ in en kopp med vatten i botten av ugnen.
Grädda bröden i mitten i ca 8-10 minuter.
 
Currysill:
 
En sats inlagd sill
2 dl majonnäs
1 dl grovhackad syltlök
0,5 dl finhackad gul lök
0,5 finhackat äpple med skal
0,5 msk curry
0,5 tsk salt
0,5 krm vitpeppar
 
Blanda allt och rör ner sillen.
 

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag bara älskar alla din recept. Jag har nog sagt det förr, men tack ändå. Vilken mysig påsk ni ser ut att ha. Vi har haft en arbetssam period innan påsk med förkylningar och en förälder på resa. Då kommer påsken alldeles perfekt, men samtidigt också helt överraskande. Jag ska prova det där baguettereceptet. Glad påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar recepten! Jobbigt med förkylningar! Vi har också haft vår beskärda del av sjukdomar den här vintern/våren men nu ser det ut som vi ska hålla oss friska (peppar, peppar...) Hoppas att ni hade en fin påsk!

      Radera