Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 21 april 2014

Skållat rågbröd

Jag är alltid på jakt efter bra brödrecept! Nu har jag hittat en ny favorit. Provade att göra skållat rågbröd och det blev jättegott! Saftigt och neutralt - perfekt som frukostmacka eller som underlag för lite matigare pålägg. Det påminner lite om tyskt surdegsbröd i smaken.
 
2 bröd:
 
Dag 1:
3 dl fint rågmjöl
4 dl vatten
 
Häll rågmjölet i en skål.
Värm vattnet till 70-80 grader.
Häll det heta vattnet över mjölet och rör om.
Täck skålen med plastfolie och rör om.
Låt stå i rumstemperatur till nästa dag.
 
Dag 2:
50 g jäst
4 dl vatten
3 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,9 l vetemjöl
Smula jästen i en degbunke.
Ljumma vattnet till fingervärme.
Häll det över jästen och rör om.
Blanda ner det skållade mjölet, saltet, sockret och så mycket av vetemjölet så att degen blir smidig och släpper degbunkens kanter.
Strö över lite mjöl och låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
Arbeta degen smidig på bakbord.
Dela i 2 delar och forma till runda släta limpor.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 50-60 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar