Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 21 augusti 2013

Skolstart, trädgård, blåbärsmuffins och lite språkfunderingar.

I dag började skolan igen! Jag och minstingen följde med eftersom ett av barnen började 1:an. Det var roligt att få vara med en stund och 7-åringen var mycket högtidlig. Minstingen trodde nog han började skolan också och han stod med i kön in i klassrummet och satt med i ringen på samlingen.
 
Lillen och jag grejade lite  när vi kom hem. Vi hängde tvätt och vek tvätt, rensade ogräs och luckrade runt träden, rensade lingon och lagade lunch. Vi hann med lite roligheter också. Vi hoppade studsmatta och lillen gjorde snälla tillrop till mig - "bra mamma!" - när jag lyckades hoppa och landa på baken!
 
Jag hade ett par deciliter blåbär kvar från lördagens skogstur. Eftersom det var första skoldagen så kändes det roligt att kunna glädja barnen med nybakade blåbärsmuffins när de kom hem!
 
20 st
 
Smält 125 smör.
Blanda 3 dl vetemjöl, 1 dl fint rågmjöl, 1,5 dl socker, 1 msk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 tsk kanel.
Tillsätt 2 ägg, 1 dl mjölk och smöret, rör ihop smeten.
Rör försiktigt ner ca 2 dl blåbär.
Grädda i 225 grader i ca 15 minuter
 
 
Det är så fint på sensommaren tycker jag. Det är fuktigt och luften är mättad med dofter och en liten kylig ton finns i botten. Det är bråttom! Snart är det slut! Blommorna verkar tänka likadant! De blommar för fullt. Floxen är underbar just nu!


Digitalis och stäppsalvia gör sig bra mot den vita floxen.
 


Jag har införskaffat några vita lavendlar. De är riktigt fina tycker jag.

 
 
Det blir lite annorlunda när det bara är jag och lillen hemma på dagarna. Det är tystare och lillen ska fundera ut andra saker att göra jämfört med när han helst hänger på de närmaste storebröderna. Jag får bli lite mer lekfull än jag varit i sommar - det har inte funnits något behov när det har funnits så många lekkamrater. Vi pratar hela tiden. Han är som ett litet eko som upprepar det mesta av vad jag säger och sedan använder mina ord och ordvändningar i andra sammanhang senare, när det passar.  Det är så roligt att få vara med och höra alla hans funderingar, ta del av hans slutsatser, lägga märke till alla grammatiska skiftningar. Hur han prövar sig fram med sitt språk.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar