Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 27 augusti 2013

Mattelek med knappar!

2,5-åringen tyckte så mycket om leken med godisarna i ringar så vi fortsatte på samma spår. Den här gången fick det bli knappar istället för godis. Det var lika roligt det! Jag ritade alla entalen samt siffran 10 och gjorde motsvarande ringar under. Sedan fick han lägga varje "siffra". Jag räknade högt och han hjälpte till så gott han kunde. Det var väldigt roligt och han var mycket imponerad över hur många knappar han fick lägga när vi kom till 10!
 
 
Jag har inte som mål att han ska lära sig räkna till 10 just nu. Det finns ingen särskild nytta med det och jag tror inte att han kommer att bli bättre på matte om vi håller på med det här. Det är väldigt lätt att lära sig räkna till 10 om man bara är lite äldre och det är ju ingen brådska. Anledningen till att jag gör det här är att det är roligt. 2,5-åringar verkar vara mycket förtjusta i siffror och symboler över huvud taget. Det kanske har att göra med att de utvecklar sitt mer abstrakta språk enormt mycket i den här åldern. Varje dag förbluffas jag över de ord han lär sig. Han tycker om att prata om bredvid och framför och mycket och bättre och stor och...Han jämför och beskriver lägen och visar sin förståelse för gradskillnader hela tiden. Han snappar upp alla nya svåra ord han hör och försöker hitta tillfällen att använda dem. Det abstrakta tänkandet hör ju ihop med förmågan att förstå symboler - alltså siffror och bokstäver. Vi gör det alltså för att han tycker att det är roligt. Sedan är det ju aldrig fel att hjälpa till när barnet försöker förstå antal och mängder...
 

Fantasin är alltid närvarande. En liten nalle och en liten apa fick titta på när han lekte med knapparna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar