Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 14 november 2012

Träna på torsk!

Torsk är inte gott! Jo, jag tycker att det är gott men barnen är inte alls förtjusta. Därför har jag bestämt mig för att lära dem att gilla just torsk! Två torskrätter gillar de redan, hemgjorda fiskpinnar och mandeltorsk, men sen är det stopp. Försöker prova något nytt recept då och då och igår bläddrade jag lite i en gammal Annas mat och hittade recept på en fisksoppa jag och maken gjorde ofta i vår ungdom. Tre av sex barn tyckte mycket om den och de andra tyckte att den var ok så resultatet får väl anses bra.


Fisksoppa från Menton

400 g torsk
4-5 medelstora potatisar i små tärningar
2 gula hackade lökar
1 fänkål skuren i strimlor
1 burk hela konserverade tomater
smör
1,2 l vatten + 2 fiskbuljongtärningar
0,5-1 tsk salt
0,5 tsk torkad timjan
1 stor vitlöksklyfta
saft av 1/2 apelsin

Fräs lök, fänkål och potatis i smör i en gryta.
Slå i tomaterna med spad och allt.
Häll på vatten och lägg i timjan, salt och buljongtärningar.
Koka under lock i ca 20 min.
Skär det halvtinade fiskblocket i sockerbitsstora kuber.
Lägg i fiskbitarna i soppan och sjud över svag värme i 5-10 min.
Smaka av med pressad vitlök och apelsinsaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar