Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 29 juli 2012

Läroplan för 1,5-åring

Läser på skolverkets hemsida att 49% av alla 1-åringar och att 88% av alla 2-åringar går på förskola. Detta betyder alltså att någonstans mellan 1 och 2 år börjar barn i Sverige på förskola. Min 1,5 åring får fortsätta att vara hemma i alla fall. Det är ett medvetet val från vår sida och vi har som tur är ekonomiska möjligheter att realisera vårt mål. Tänk om han missar något då tänker kanske någon?

Jag roade mig med att läsa igenom läroplanen för förskolan! Tänkte att jag skulle ta reda på vad min lilla 1,5-åring skulle få lära sig om han gick på dagis! Jag kom fram till att hans "utbildning" hemma står sig rätt bra!

http://www.svenskaskolan.ch/Foerskolan/Lpfoe98_2010.pdf

Läroplan för hemmet!

Vår lilla 1,5-åring är duktig och sköter sin "utbildning" nästan helt på egen hand i samspel med sin mamma, pappa och syskon. Hans mormor och morfar är också viktiga personer i hans liv. Jag har försökt urskilja saker han tränar på och systematisera dem nedan. Egentligen tror jag att allt är sammanvävt och att mängder av mänskliga färdigheter tränas, utvecklas och förfinas hela tiden.

  • Språklig utveckling - härmar, lyssnar, experimenterar med ljud, pekar, "sjunger", skriker...
  • Kroppslig utveckling - klättrar, springer, hasar, kryper, ålar, kullerbyttor, rullar, står på ett ben, dansar, går upp och ner för trappor, går i skogen, badar i sjön, pool, badkar...
  • Matematisk utveckling - stoppar saker i varandra, trär på ringar på pinnar, häller vatten ute i trädgården, i badkaret och i köket, räknar tår och fingrar, sätter på korkar på pennor (under överinseende pga kvävningsrisken), lägger saker i grytor..
  • Musikalisk utbildning - mamma sjunger, syskon spelar piano, flöjt, cd...
  • Litterär utbildning - får höra böcker, bläddrar själv i böcker, tittar på tv...
  • Praktiska färdigheter - tar av och på skor, tar av strumpor, tar på och av mössor och kepsar, hjälper till att fylla tvättmaskinen och får trycka på startknappen... Han experimenterar kort sagt med kläder och skor och på köpet gör han säkert vissa matematiska och fysiska upptäckter - helt på egen hand.
  • Demokratisk utveckling - vid matsituationen han får lära sig att den yngsta har förtur på att få mat och service eftersom han har svårare att vänta. Med tiden kommer han att klara av att vänta lite längre. Hans syskon får lära sig att visa förståelse för mindre barns behov. Han får höra olika sorters samtal och tränar på att ta del. Han har redan förstått att han är en omtyckt deltagare vid matbordet och vet hur han kan spexa för att alla ska lyssna och skratta!
  • Empatisk utveckling - han blir tröstad när han slår sig eller är ledsen och visar tecken på medkänsla när någon är ledsen eller gråter. Han kramar, klappar och pussar. (Tror att det är lättare att utveckla dessa känslor inom familjen eftersom man visar mer hur man mår när man är bland de sina.)
Allt har han lärt sig själv! Han har fått lite hjälp med materialet samt bokläsning och sångunderhållning.
Plockar med snäckor!

I blåbärsskogen!

Kan äta själv!

På promenad

Hjälper pappa!

Pianospel

Lite köksarbete!

Familjen är en demokratisk institution om den fungerar som den ska. De stora tar ansvar för sina barn både vad gäller omhändertagande och ekonomi. Man hjälper varandra och bidrar efter förmåga. Grunden för denna demokrati är kärlek, empati och omsorg. Man är demokratisk eftersom man bryr sig om varandra.

4 kommentarer:

  1. - Och svårare än så är det inte! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att läsa!! Själv förstår jag inte hur föräldrar kan tro att deras barn går miste om något när de inte är på "dagis". Föräldrar är väl ändå det bästa de har!

      Radera
    2. Roligt att du gillade det!

      Radera
  2. Tack Ditte för att du besparade mig mödan att läsa förskolans läroplan samt för att du påminde mig om hur mycket ett litet barn faktiskt lär sig "bara" av att umgås med morsan, farsan & syskonen!

    Det väckte minnen hos mig om hur det var att vara farsa till små barn (för så länge sedan). De hjälpte mig att återupptäcka världen & naturen, att sluta ta alla det där ootrooliga för givet.

    SvaraRadera