Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 15 juli 2020

Västkustsemester!

Förra veckan hälsade vi på släkt i Bohuslän! Det är alltid så roligt att komma dit...både för att det är trevligt att träffa släktingarna och för att det är så vackert här! Vi åker genom Dalsland...det är vackert med de mörka skogarna och de mjuka kullarna och de trolska vattendragen...och sen kommer vi ut i Bohuslän...och ut till havet! Det är härligt att se det när det dyker upp!
Yngste sonen hade längtat efter att komma dit, framför allt till sin kusin, men också till den här underbara klippan som finns bakom huset! Det är häftigt att klättra uppför repet och sitta på klipphyllan och se ner på oss andra och ut över havet!

När vi kom fram blev vi bjudna på smaskiga hamburgare gjorda på anguskor! Riktigt goda var det och tillbehören likaså!
Och efteråt var vi förstås tvungna att gå ner till havet!
Och det gjorde vi nästa morgon också! De flesta badade och fiskade också!

På eftermiddagen åkte vi till Sote huvud och gick en lagom lång och ganska strapatsrik vandring...på smala klyftor längs havet och ut över de stora stenvidderna där vi drack kaffe och åt kaffebröd och sen uppåt...brant uppåt med rep att hålla sig i och över smala klyftor och över rulliga kullerstenar! Roligt!
Fin fikaplats i lä!
Mer fiske blev det på kvällen...lyckan var stor när barnen fick upp varsin makrill!
Nästa dag åkte vi ut till Bua...vi gick över den vackra ljungheden och kom ner till den lilla bukten! Här är så fint! Kallt var det men det hindrade inte två av barnen från att bada!
...och testa fiskelyckan! Inga napp men det var inget att hänga läpp för...bara kul att kasta och hoppas på turen!
Och nästföljande dag gick några av oss en vandring till ett gammalt stenbrott! Först genom frodig, nästan tropisk skog...
...och sen upp i stenbrottet! Det var ett häftigt ställe...de släta stenhällarna var uppbrutna i block...fyrkantiga och stora...och överallt mindre fyrkantiga stenar uppstaplade eller kringvräkta...och verktyg och anordningar fanns kvar här och där! Allt övergavs efter att en leverans som skulle gå till Tyskland i krigsslutet aldrig blev av!
På eftermiddagen blev det mer bad! Lite kyligt och blåsigt men varmt i vattnet!
Härligt att fiska och leta ostron och krabbor och annat spännande!
Och så kom två till av våra äldre barn och en flickvän och hälsade på också! Sin lilla hund hade de med sig!
Det simmades och hoppades och letades ostron för fulla muggar!
En vandring till hann vi med...den här gången ut till Tryggö! Det var en häftig vandring som började med vadning över från Nötö till Tryggö!

Högst uppe på ön låg ett bronsåldersrös...en grav från 2000 f Kr...och i Snorres Edda kan man dessutom läsa att i det här röset ligger kung Tryggve, son till Harald Hårfager, och pappa till Olof den Helige, begraven...vad som nu är sant! Men häftigt var det...ett stort runt rös på toppen av den här lilla ön...med en vidunderlig utsikt över havet!
Och i läsidan på röset var det alldeles förträffligt trevligt att dricka kaffe och vila lite innan tillbakafärden!
Det var skönt att vada tillbaka i det ljumma vattnet!
'
Blåsten hade satt sina spår.,,
På kvällen åt de som var hugade av ostronen ett par av barnen fiskat upp!
Och sen blev det laxburgare! Lite mer bad och fiske och promenerande och prat hanns med innan det var dags att bege sig hemåt igen!
Fina dagar tillsammans fick vi!