Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 31 augusti 2014

Kom med så ska vi gå ut på tramp!

I lördags var vi ute i skogen. När vi höll på att packa ihop oss gick jag och sjöng lite för mig själv. "Kom med så ska vi gå ut på tramp, ta korg och kniv vi ska plocka svamp..." trallade jag på och 3-åringen utropade glatt "Och det ska vi ju!" Vi åkte till en skog jag tycker särskilt mycket om. Den är så vacker med tjocka lager mossa under lagom stora tallar. Det ser så städat och fint ut, lite som en park. Det finns gott om blåbär inne i skogen och lingon ute i kanterna. Svamp hittar man också emellanåt. Den här gången hittade vi mycket, både kantareller och karljohansvamp.

Barnen har skoj i skogen. Det är så fascinerande hur vår minsting härmar de stora barnen. Hur han håller sig nära dem, deltar i lekar och samtal...
Vi hittade inte bara blåbär och svamp utan också flera olika sorters bajs. Det var spännande tyckte barnen. Vi såg rådjursbajs och älgbajs och sist men inte minst björnbajs. Det var riktigt intressant och också lite skrämmande att tänka på att en björn varit där och mumsat på blåbär någon eller några dagar tidigare.
Minstingen tycker om små insekter av olika slag. Han kan inte låta bli att ta upp dem och titta närmare. Den här gången hittade han en liten grön larv.
Vi fick med oss en hel del svamp hem...
...och lite blåbär också!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar