Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 30 maj 2022

Förra veckan...

 ...är över och en ny har börjat! Förra veckan var riktigt bra....en vecka när så mycke troligt hände! 

För det första är det underbart rent allmänt en sån här vecka i slutet av maj när allt i naturen är i rörelse! Allt händer på en och samma gång...dofter och färger exploderar och så mycket nytt och underbart finns att se om man bara tittar efter! 

Syrenerna slog ut och väldoften är obeskrivlig! 

Grannens stora röda vallmor slog ut och gör mig glad varje gång jag går förbi! 

Fåglarna har så brått...det är ungar i varje bo och det piper och skriker från holkar och bon! 

Nya ljud har jag hört....på "kontinenten" hör man alltid de där kuttrande hoandena från någon slags duvor...de låter lite olika på olika ställen...de verkar ha olika dialekter. Nu har vi dem här...och i skogen kuttrar det på det där lite exotiska sättet numera! En stor, grå och puffig duva lyckades jag fånga på foto!

Och sädesärlorna är i full gång! Kan man låta bli att bli glad av deras vippande stjärtar och svarta haklappar?
Under en liten skogspromenad hörde jag plötsligt ett klickande läte...och en liten ekorre satt på en talltam och liksom slog med framtassarna mot barken! Rädd var han inte för han lät sig fotograferas både länge och väl!

Allt växer så att det knakar....de små ormbunksknopparna har nu ringlat upp sig och innan man vet ordet av så har de väl vecklat ut sig helt och hållet! 
Och liljekonvaljerna blommar...vita små pärlor...de går inte att låta bli...några buketter måste jag ha in i huset för att försöka dra åt mig doften och spara den i sinnet!

Förutom allt naturen har bjudit mig på har också andra roliga saker hänt!

Jag har varit ute på många promenader! En hel del med en rullskridskoåkande liten pojke!
Vi har varit på avslutningskonsert för yngsta barnets fiolgrupp!

På fredagen lånade vi ut huset till vår ganska nyblivna 18-åring så att han kunde få ha en klassfest! Då passade vi andra på att umgås med mina föräldrar...

..vi tog en fin promenad runt en udde....

...och grillade tillsammans...

...och tittade på en krigsfilm som avslutning! 

På lördagen gjorde vi inget särskilt...vi arbetade hemma och gick på promenad. Och två av sönerna åkte tillsammans för att hälsa på en tredje son på hans studieort....jag var ju inte med och hade kul men jag gladde mig ändå! Jag blir så glad över att barnen vill ha roligt tillsammans!

På söndagen var det mors dag och då gjorde vi en utflykt med min mor och far! Vi åkte till en kyrkogård och ordnade lite min farfarsfars grav och så drack vi kaffe där...mamma hade bakat bullar och jag en prinsesstårta! Meningen var att vi skulle besöka en plantmarknad men jag hade kollat upp öppettiderna för dåligt så den var stängd! 


Men vi åkte till Värmlands Säby...en stor fin gård med anor från 1200-talet! Här arbetade min farfars far som hästkarl i början av 1900-talet. Vi beundrade huset och gick i parken. Och så provade vi på att klara ut den häcklabyrint som finns där! 
Hela den här veckan har vi också varit hundvakt åt äldste sonens hund! Det tycker vi är så roligt!
Vi har haft en väldigt fin vecka helt enkelt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar