Jag läser om en amerikansk studie av ett förskoleprojekt man haft för sig i Tennessee. Det är 4-åringar, barn till låginkomsttagare, som fått gå i förskola minst 5,5 timmar om dagen, i grupper på som mest 20 barn. De har tagits om hand av utbildad och välbetald personal och fostrats/utbildats efter en läroplan.
Nu har man utvärderat. Och
resultatet var inte så värst. Kort sagt visade det sig att barn som fostrats
hemma mådde bättre och lärde sig bättre.
Förskolebarnen, som alltså gått i
en högkvalitativ förskola, presterade sämre i matte, läsning och
vetenskapsämnen under skoltiden. De var också mer aggressiva samt hade oftare
inlärningsproblem eller känslomässiga störningar.
Och det här handlade alltså om
barn som var hela 4 år när de började förskolan. Och det här handlade om barn
som gått i en förskola med hög kvalitet. Och det handlade om barn som gått
deltid i förskolan.
Undrar om någon läser den här
rapporten här hemma. Om så, undrar om någon tänker något. För lite, liten kan
man ju misstänka att förskolan kanske är lite lite boven i dramat när det
gäller en del problem man har i skolan. Kanske i alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar