Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 17 februari 2021

Tillkrånglat

Två saker ramlade på mig för ett par dagar sedan....
..först den här...den ovan alltså! 

Och sen ett inlägg från en förskollärare som ber om tips på hur hon kan undervisa 1-3-åringar i matte. 
Hon får råd av olika slag...barnen kan...
sortera
mäta
räkna

Någon vänder sig mot att sortera skulle vara matte. Det skulle kunna vara det men bara om...man som pedagog kan förklara vad barnens sortering av tex klossar i samma färg har för betydelse för barnens fortsatta lärande av abstrakt skolmatematik.

barnen kan vidare...
lägga mönster

man kan som pedagagog lägga duploklossar i olika korgar...en färg i varje korg. 
man kan också sätta upp olika former på väggarna...trianglar, rektanglar, cirklar osv.
Man kan l¨ta barnen hälla tex pasta från ett mått till ett annat. Då kan man se hur barnen riktigt tänker matte...vad får plats? 

Jag googlar runt lite...jag inser att det skrivs mycket om matte och småbarn. Det är skrivelser från skolverket, bloggare, böcker, tidningar för förskolepersonal...Det finns mycket. Det är teorier och tips och forskning. Barnen ska genom leken bli medvetna om matematiken runt omkring dem. Pedagogerna ska stimulera barnens matematiska tänkande. Barnen ska utveckla antalsuppfattning, lära sig jämföra, mäta, sätta ord på egna tankar. Man ska samtala och laborera. Förskolans läroplan visar vikten av 
att barnen tillsammans med pedagogerna samtalar om grundläggande matematiska begrepp. 

Det räcker inte med att jobba med barnen. Det ska också dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas. 

Det är mycket. Och förskolan är av nöden för att barn ska utveckla sitt matematiska tänkande tydligen. Samtidigt verkar det som om barna inte är så där bra på matte ute i skolorna. I alla fall inte i min kommun för det jobbar de ständigt på att förbättra resultaten. Funkar det inte på förskolan alltså? Borde barna sortera mer, samtala mer, ha fler rektanglar på väggarna? 

Är det förresten verkligen så att små barn måste följa någon slags läroplan för att lära sig matte? Är det krångligt för små barn att urveckla ett matematiskt tänkande...lära sig uppskatta länger och tyngder, sortera och sånt där? 

Inte vet jag. Mina barn är fostrade utan läroplan. De började lära sig matte i skolan. Innan dess var de bara barn. Fast när jag tänker på det...
Det sorterades en del...
...det undersöktes volymer...
...konsistenser...

...material förflyttades...
...det blandades, vägdes och mättes...vi kunde se att en temperaturökning kunde leda till att ett material förändrades. Eller vi kan kalla det att vi bakade. 
...temperaturer och kurvor undersöktes...eller vi  kan kalla det att vi vattnade...
...vi kollade vad som fick plast i olika behållare...konsekvenstänk och gravitation undersöktes...

Man kan kalla det att vi levde...och att jag som mamma måste få saker gjorda i hemmet samtidigt som jag passade barn...det ledde till olika manövrar för att sysselsätta barnet...det fick vara med, avleddes, fick distraherande uppgifter...ofta saker som skulle stoppas i andra saker...Vi levde. Tillsammans. Allt vi gjorde inbegrep prat och kontakt. Ibland dokumenterade jag. Jag utvärderade ibland när jag funderade lite på olika saker som rörde mina barn. Fast mest var vi bara. Tillsammans.

Det är krångligt när man tar barn från en naturlig miljö och stoppar in dem på institution. Man måste fundera mer...Blir det några samtal? Vad pratar man om? Ger man barnen tillräcklig stimulans? Räcker pedagogerna till? Har alla verkligen fått sortera, stoppa saker i andra, undersöka olika material...får de prata tillräckligt mycket, svarar någon tillräckligt ofta....

Jag tänker på bilden som startade mina tankar. När man tagit alla barn ur hemmen, från sina mammor, ja, då är det lätt att börja tro att helt naturliga saker kräver undervisning. Man har glömt bort att alla barn utvecklade sina matematiska förmågor genom att leva i ett hem tillsammans med de människor som lever där. Det är i det dagliga arbetet såna förmågor växer fram. Alldeles av sig själva, utan läroplan, processer, utvärderingar och dokumentation. Men den tiden är förbi. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar