Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 17 februari 2021

Att stå ut...

Någon sa för en tid sedan att den inte skulle stå ut med att bara vara hemma...det skulle bli alltför trist. Jag funderade...fast jag inte behöver....jag står ut. Jag tycker till och med att det är härligt. Varje dag om jag ska vara ärlig. Trots att jag bara varit hemma nu i många, många år. Tja, jag har ju förstås fått några barn under hemmaåren...sex stycken...och vi har renoverat ett helt hus på den tiden...fast nu är barna stora...den yngste hela 10 år. Jag borde verkligen inte vara hemma. Han är ju stor. Klarar sig själv. Är borta i skolan på dagarna. Skäms jag inte? Nej, det gör jag inte. Jag skäms inte ett enda dugg...jag står inte ens bara ut...jag mår bra, jag har det bra, jag är nöjd. 

Jag står ut med att kunna göra vad jag vill...att ta en långpromenad tillsammans med min pappa en helt vanlig morgon, när alla andra hastat iväg till jobben...
...att njuta av dåligt väder, känna fuktig dimma mot huden, höra knarr under fötter, prata med min far...
Jag står ut med att röja undan allt som ska röjas undan på förmiddagarna och med gott samvete äta lunch framför tv:n...se nåt bra, sticka lite, ha det bra...
Jag står ut med att om solen skiner en vacker vintervardagsdag bara släppa allt och ta en rask promenad och bara njuta av sol och glitter...
Jag står ut med att hinna ha intressen...kunna sätta mig och sticka en stund mitt på dan...klura över en krånglig beskrivning...skriva till en annan hemmamamma jag lärt känna lite på nätet...få hjälp med hur det ska va...veta att vi är fler som står ut därute...
Jag står ut med att kunna åka med mitt barn på fiollektion direkt efter skolan...få vara med och lyssna, prata lite med fiolläraren...
Ja, jag står ut med många, många fler saker...Jag står ut med att kunna fixa lunch åt min make och de barn som är hemma på dagarna, jag står ut med att inte behöva stressa på morgnarna, jag står ut med att kunna vila lite på eftermiddagarna för att orka ta itu med matlagning och kvällsbestyr, jag står ut med att hinna hjälpa till med läxor på dagtid och inte på kvällen...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar