Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 23 november 2018

Fredag!

Det är fredag! Härligt! En hel arbetsvecka har gått! När barnen var i skolan ägnade jag mig åt städning, stickning och julklappsinköp på nätet...det är ju Black Friday idag! Jag hittade mycket till bra priser! Det gillar jag! Maken är bortrest och det blir lite slöare här hemma då...det blir lite andra rutiner...Jag har blivit bjuden på lunch hos mina föräldrar två gånger...skönt att slippa laga mat och gott att äta annan mat än sin egen för omväxlings skull! 
En av luncherna blev mandeltorsk med pressad potatis...som far hade gjort! Mycket smarrigt!

Annars är jag lat på lunchen när maken är borta...han brukar ju annars komma hem och luncha och bli bjuden på något enkelt men gott! Men när han är borta tar jag den enkla vägen ut...stekt ägg och fil och en macka kanske...framför tv:n! Jag skämdes lite inför mig själv först..får man göra så? Titta på tv på dagen!? Men varför inte...jag gör det nu när jag är ensam hemma på lunchen i alla fall...den här veckan har jag sett ett par avsnitt av Vägen hem...någon australiensisk mysserie...när maten är uppäten stickar jag...1 timmes lunchrast kan man väl ta sig? 

Sen är det ju dags att ge sig av och hämta 7-åringen! Och idag var det ett underbart sagoväder...fukten i träden hade blivit till vita smala nålar av kylan och allt var vitt och silver! Sonen var glad över att skolveckan var slut! Det blir lite långsamt ibland. Jag har förstått att det är mycket tid utlagt som egentligen inte behövs..alltså det finns ett fixt timantal för varje ämne under lågstadiet men kommunen lägger ut fler timmar än det. Läraren jag frågade berättade att det var bra för då kan man träna på samarbete och få tid att leka. Jag tycker det är konstigt. Så konstigt att jag faktiskt skrev till skolverket och frågad om skolplikten verkligen gällde timmar som ligger utöver vad som krävs för att kurserna ska bli genomgådda. Svaret blev att...ja, allt är obligatoriskt....även sånt som går utöver kraven. Det är rektor och i slutändan kommunen som bestämmer. Så idag har min ettagluttare fått titta på film...det får han göra varje fredag...filmmys kallas det. Och på torsdagarna är det lek med förskoleklassbarnen...samarbetsträningar... Och så är det kör och fiol tre ggr i veckan. Roligt? Visst. Ganska. Men ändå lite frustrerande...fiolen går ut på att dra med stråken på strängarna - som benämns med färger och inte sina riktiga namn. Inga fingrar får sättas på. Inte än...efter mer än en halv termin och med två lektionstillfällen i veckan. Skulle jag få den tiden med mitt barn hemma hade jag lärt honom spela låtar på fiolen vid det här laget. Men det spelar ingen roll. Det är skolan, staten som bestämmer. Barnen MÅSTE göra det den vill. Det spelar ingen roll om det är nyttigt eller inte. Eller om vi föräldrar anser det bra eller inte. Jag vet inte...en sån dag som fredagen tycker jag hade varit roligare om sonen hade fått sluta tidigare och tagit filmmys eller annat mys med mig, här hemma istället. Fast det går ju inte. Barnen kan ju för det mesta inte mysa hemma en fredagseftermiddag. Det finns ju ingen mamma hemma. Och jag tror att barnen tycker att det är lite trist egentligen. Sonen får ofta frågan om "varför måste inte du gå på fritids?" och det är inte så att barnen tycker att det är synd om sonen som inte gör det...utan tvärtom...de verkar tycka att det är avundsvärt att få gå hem. 
Men nu är det i alla fall fredag och härligt att cykla hem! Och härligt att ha tid att stanna och beundra allt det glittriga och vita...
...och ha tid att klättra i träd och njuta av att göra som man vill! Och prata! Med mig! Mamman! 
Och härligt att ge sig hemåt när man tröttnar...kasta av sig kläderna utan att bry sig om krokar och var skorna ska stå...rusa upp till sitt lego, eller tv-spel, eller slänga sig i soffan...Njuta av friheten i sin egen lilla lya! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar