Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 2 december 2014

Saker som har upprört mig...

...i skolan den sista veckan:

1. Det kan förekomma att elever har 4 prov under samma vecka. Lärare kan skratta lite och säga att det inte är tillåtet men att man kan kalla ett par prov för test så har man löst problemet.

2. Elever har prov på sådant som läraren inte har gått igenom.

3. Elever har prov på en mängd starka verb i engelska utan att någonsin ha haft läxa på dem. Utan att läraren någonsin har gått igenom dem. Det enda som hänt är att eleverna har arbetat med verben på egen hand i en övningsbok och sedan fått rätta själva i facit.

4. Lärare lämnar inte tillbaka prov till eleverna.

5. Lärare går inte igenom prov med eleverna. Hur ska eleverna kunna lära sig något av sina misstag?

6. Elever har prov på tyska prepositioner som styr ackusativ utan att läraren tidigare förklarat vad ackusativobjekt är och när det ska användas. Eleverna måste undra vad det egentligen är fråga om - vad 17 är ackusativ!?

7. Lärare säger att de avstår från att ha skriftligt prov i ett ämne för att slippa jobbet med att rätta. Det blir ett muntligt prov i stället.

Så, nu har jag fått ur mig sånt som gnager i mig! Det känns inte bättre men jag kanske kan koka över lite mindre och bara småputtraresten av veckan! Om inte det jag ser är extrema undantag så är jag inte förvånad över att det går allt sämre i svenska skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar