onsdag 17 december 2014

Matriser

Helt plötsligt har det börjat komma hem matriser från skolan. Det är rutnät där det står beskrivet vad eleven ska kunna i vissa delmoment inom vissa områden i olika ämnen. För varje prov fylls en sådan matris i. Läraren kryssar i vilken ruta eleven befinner sig i. Ibland är det tre rutor på horisontalen - en för E, en för C och en för A. Ibland är det fem rutor - en för varje betygssteg. Ibland får eleven själv kryssa i vad den tror att den är värd. Läraren kan då med pilar visa om det är något som skiljer i uppfattning. Om eleven själv fyller i gäller det att inte ta A-rutan i alla delmomenten även om den tycker att den är värd A. Om man tar det högsta då får man lägre bara för att man inte ska gå och tro att man är så duktig. Så resonerar barnen. Så det gäller att vara taktisk.

Jag tycker så illa om de där matriserna. De säger inte särskilt mycket om vad eleven egentligen kunde, visade att den kunde på proven/laborationer/skrivuppgifter. Så här kan det stå i en matris i ett delområde inom biologi:

E: I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

C: I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

A: I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt.

Jaha, tänker jag. Och hur ska eleven veta vad som menas med detta? Hur ska målsman kunna veta vad som menas med detta? Hur använder man utrustning på ett effektivt sätt? Hur gör man när man inte gör det? Använder fel kärl, fumlar, häller något på fel sätt, från fel håll? I själva provet eller i anslutning till själva fältstudien fanns inga kommentarer alls. Matriserna fungerar självständigt - de ska visa barnet och föräldrarna hur barnet har presterat. ¨

Det kan inte vara bra. Det är många ord men inga handlar om vad eleven faktiskt har gjort. Matrisen kan inte läsas av någon och ge den personen en bild av vad eleven verkligen har kunnat, vad som fattas, hur den borde ha gjort istället...Bara ord, för många ord...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar