Idag tar vi det för självklart att barn ska lämnas på förskolan vid mellan 1 och 1,5 års ålder. Det är naturligt. Vi tycker att det är naturligt att vi får ett barn och på samma gång får vi ett antal föräldradagar som hör till barnet. När de dagarna är slut är också vår heltidssamvaro med barnet slut. Det är inget märkligt med det. När jag var barn…på 60- och 70-talet…var det inte så. Det var ovanligt att barn gick på förskola. Det var vanligt att mammorna var hemma. Mina barndomsår var en skiljelinje…en mellanperiod mellan det gamla och det nya. Hur blev det så då…att något som var naturligt…att barn fostrades hemma till de började skolan...blev något onaturligt? När uppstod idén om att något nytt skulle införas, att barn skulle fostras på ett annat sätt?
Jag tror att man måste börja med Alva Myrdal och hennes
och makens skrift Kris i
befolkningsfrågan, från 1935. Den handlar om ett Sverige som måste
omstöpas. Det föds för få barn. Människomaterialet är till viss del undermåligt
och därför behövs ett steriliseringsprogram, ny bättre bostäder behövs,
preventivmedel behövs också, hälsovården måste förbättras och komma alla till
del. Sexualupplysning måste införas…folket måste upplysas, väckas och fostras.
Barnavårdscentraler måste införas. Föräldrarna måste också undervisas så att de
kan bli riktigt lämpliga som uppfostrare. Skolan måste stöpas om. Skolan ska
arbeta med demokratisering och inte bara utbildning. Eleverna arbetar bara
efter att få betyg och inte för att lära för livet. Eleverna ska inte fostras
till starka individer utan till gruppvarelser. Barnen ska fostras socialt.
Ja, och så handlar det om familjen. Familjen hade
förändrats då på 1930-talet. Den gamla bondefamiljen är borta. I den familjen
hade man av nöden haft en arbetsfördelning. Mannen plöjde och sådde, hustrun
beredde lin och mjölkade. Och barnen hjälpte till. Det fanns ingen
maktkoncentration. Alla hjälptes åt. Familjen var både en produktionsenhet och
en konsumtionsenhet. Nu (alltså då på 30-talet) har hemproduktionen inskränkts,
och därför har kvinnorna och barnen blivit ekonomiskt isolerade. Kvinnan har
blivit alltmer sysslolös. Fadern som försörjer familjen har fått ökad makt
genom att han är den som tjänar pengarna. Plötsligt befinner sig familjen i ett
övergångsskede. Saker måste förändras.
Släktgemenskapen försvagas. Och därför måste den moderna
familjen göra det psykologiskt lättare för barnen att lösa släkt- och
familjeband. Vi måste frigöra barnen mer från oss. De får inte bli för fixerade
vid oss. Därför måste vi tidigt börja delvis lösgöra barnens uppfostran från
den lilla och privata familjekretsen.
Men det finns ännu en anledning till att flytta barnens
fostran utanför hemmen…och den har industrialiseringen fört med sig. Hemmen är
inte längre ändamålsenliga som uppfostringsmiljö. Arbetsgemenskapen är upphävd
och produktionen är flyttad utanför hemmen. Vi får hitta på leksaker till
barnen. Vi har hittat på en artificiell leksaksvärld som ersättning för den
rika verkliga världen.
Hemmet är helt enkelt en för fattig värld för de små
barnen.
Alva menar att uppfostringssituationen i den lilla
moderna familjen är patologisk. Att en vuxen människa, oftast modern, ska ägna
sin dag åt hemmet endast för eftersynen av ett eller möjligen två barn, det är
dock ganska orimligt. Och det blir ännu orimligare i takt med att det övriga
hemarbetet rationaliseras och minskar. Barnen riskerar att bli överuppfostrade
och situationen blir olidlig. Alva beskriver det som att det är några få
individer som ständigt sliter på varandra i en allt trängre och innehållslösare
miljö. Barnens och de vuxnas värld kan inte längre vara densamma.
Så familjen måste moderniseras på så sätt att man skapar
mer ändamålsenliga uppfostringsmiljöer för småbarnen. Det ska vara
välorganiserade, offentliga och kostnadsfria barnkammarskolor eller ”lekstugor”
där barnen för en betydelsefull del av sin dag kan få en för dem särskilt
inrättad och avpassad omgivning.
Barnen behöver få en social uppfostran. De måste få vara
tillsammans med jämnåriga. Barnkammarskolorna skulle utrustas med pedagogiskt
fullt lämpliga leksaker. Dessa leksaker skulle vara för stora och skrymmande
och bullrande för moderna våningar. Barnen skulle få ett mål hälsomat om dagen…precis
som skolbarnen skulle få sin skollunch. Detta skulle innebära en socialpolitisk
kostnadsutjämning.
Barnen skulle skötas av tränat folk. Lämpliga kvinnor
skulle särskilt utbildas och exploateras för tillsyn av 8-10 barn. Som det är
nu har kanske många kvinnor som har verklig begåvning och lust för att ta hand
om barn inga alls och andra är helt olämpliga och har hand om många barn.
Om man införde barnkammarskolorna skulle detta innebära
en social utjämning för barn som hade det dåligt hemma, barn som kanske var
utsatta för skadliga inflytelser, tex hade en mamma som var nervös.
Det skulle skapas en balans mellan förskolefostran och
hemmaliv. Och föräldrarna skulle tycka att det var mycket roligare att ha barn
om de slapp ifrån dem under större delen av dagen. Man skulle slippa mycket
gnisslande friktion och tjat.
Barnpsykologer var ense om att det var lagom att barnen
är borta 3-5 timmar om dagen från 2-3 årsåldern. Men om mamman jobbar 8 timmar
om dagen så är det inte farligt för barnen att vistas hela dagen i en
storbarnkammare.
Barnkammarskolorna måste också utrustas med
spädbarnsavdelningar eftersom vissa kvinnor kanske vill eller behöver
förvärvsarbeta redan när barnen är helt späda.
Sen kommer vi in på själva kvinnan.
Kvinnor har numera många lyxgöromål. Dit hör det
småborgerliga umgängeslivet. Den överambitiösa husmodern ägnar sig åt överdrivet
matlagande. Vissa broderar och stickar, syr och virkar i onödan. Vissa läser
böcker för att förströ sig. Vissa shoppar för mycket, sportar för mycket, ägnar
sig åt vidlyftig erotik eller social välgörenhet. Kvinnor borde istället rikta
sin energi till arbetsmarknaden.
Kvinnor som ville förvärvsarbeta efter äktenskapet fick
endera anlita barnflickor eller avstå från arbete. Någon typ av
föräldraförsäkring borde införas.
Alva drömmer om en ny familj. I den nya familjen ska
hustrun stå vid mannens sida som en kamrat i det produktiva livet. Under
arbetsdagen, de 7-8 timmarna mitt på dagen ska familjen vara splittrad. De
vuxna ska vara på sina arbetsplatser och barnen ska leka, äta, sova och gå i
skola på sitt håll. Alva tror att gemensam bostad och gemenskap fritid kommer
att bestå inom familjen. Familjen kommer att bli alltmer beroende av samhället...det
större folkhushållet.
Ja, Alva fick på det hela taget igenom sin vilja. Barn
fostras av tränade tjänarinnor i lokaler avpassade för barns behov. Kvinnor
riktar sin energi på arbetsmarknaden istället för på lyxgöromål och annat i
hemmen. Heltidsföräldraskapet har att rätta sig efter försäkringskassans
regler. Alvas drömmar och idéer tog inte riktigt fart på en gång. Ett krig kom i vägen och 40- och 50-talen blev i stället hemmafruarnas gyllene årtionden. Men sen kom 60-talet och då var det dags för förändring! Men det skriver jag om en annan gång!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar