Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 12 november 2014

Schweiziskt bondbröd!

Idag har vi provat ett nytt recept - schweiziskt bondbröd. Det var lättbakat och jättegott tyckte vi alla!
 
2 bröd:
Deg 1:
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
6 dl rågsikt
 
Blanda jäst och vatten och tillsätt mjölet. Jäs i 1 timme.
 
Deg 2:
2 dl ljummet vatten
2 msk olja
1,5 tsk salt
6-8 dl vetemjöl special
 
Blanda ner i deg två. Arbeta kraftigt. Jäs 1 timme.
 
Knåda lätt och dela degen i 2 delar. Forma till runda bröd.
Jäs i 30 min.
Skåra och pensla med vatten. Strö över rågsikt.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 min.
 
Det är så mysigt när barnen kommer hem från skolan. Vi brukar vänta in varandra och fika tillsammans. Idag blev det te och det nybakade brödet med pastrami eller ost på. Turkisk yoghurt och mandariner fanns också för de som ville ha. Vi pratade om det som hänt under dagen. Det är roligt för mig att höra vad barnen har för sig och också för syskonen att få reda på vad alla andra gjort. När vi pratat om ditt och datt en stund passade jag på att prata lite modala hjälpverb igen. http://hemmahosfrug.blogspot.se/2014/11/lite-ledsen-och-modala-hjalpverb.html Jag kollade så att den äldste visste hur de fungerade och det gjorde han glädjande nog. 12-åringen visste inte riktigt hur man skulle göra men blev lite insatt nu och så bestämde vi oss för att han skulle jobba lite med det på lördag förmiddag. 10-åringen lyssnade intresserat och försökte översätta de delar av meningarna som han klarade av. Det är roligt att prata språk och annat tillsammans. Jag märker hur barnen blir mer och mer intresserade och det är sällan de protesterar eller säger att det är tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar