Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 6 mars 2012

Gammal mattebok




I ettan ska ju barnen lära sig addition och subtraktion från 1-10 ordentligt. De ska lära sig de sk 10-kompisarna ordentligt. När de lärt sig dem går de vidare med tal över 10. Kan man att 3+4 är 7 är det ju lätt att veta att 13+4 är 17 osv. Jag fick låna en bok av min mamma för klass 1 i småskolan från 50-talet och den är inte så dum alls. Man tränar plus och minus från 1-10 och senare med större tal. Det som är bra med boken är att man får träna sig att räkna "från alla håll" (se exemplet ovan), i bland fattas summan, ibland ena termen, man blandar plus och minus. Jag tror att det här gör att man får skärpa hjärnan lite mer än om man kör samma typ av uppgifter.

Bilden på barnen som gissar nötter inspirerade mig till en lek med två av barnen (5 och 8 år). Jag visade att jag hade 7 pastafjärilar i ena handen. Sedan gömde jag två av fjärilarna i den andra handen och bad dem gissa hur många som fanns kvar i den knutna handen osv. Barnen tyckte det var kul och jag tror att det kan vara bra träning för att lära sig vilka siffror som bygger olika tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar