Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 20 december 2011

Läsläxor del 2

7-åringen fortsätter med sina läsläxor. Vi har finputsat "tävlingsidén" och den fungerar nu jättebra! Han har en vecka på sig attt träna hemma och nu gör vi så här för att han ska lära sig läsa texten riktigt bra.

Först läser jag texten högt och då går vi också igenom ord som är svåra. De första två dagarna läser han två gånger om dagen. Han läser 5 minuter varje gång och så får vi se hur långt han hinner. Följande två dagar läser vi en bestämd mängd två gånger om dagen - han brukar ha två sidor i läxa och vi brukar dela upp den i tre delar. Nu tar vi tid och ser hur lång tid varje läsning tar. De sista två dagarna läser han hela texten på tid. Det låter kanske "hårt" att läsa på tid men jag märker att 7-åringen tycker att det är lättare. Det känns lättare att veta att vi bara läser 5 minuter - även om texten inte är färdigläst slutar vi när de där 5 minuterna har gått. När det är dags att läsa hela texten kan han den så bra - känner igen alla orden - att det aldrig tar mer än 6-7 minuter.

Jag har även lagt till stavningsträning. Jag har märkt på mina äldre barn att de inte har lärt sig stavning efter ordning i skolan och att det är jobbigt att ta itu med det när man redan lärt in felaktig stavning. Nu tänkte jag se om det går att lära ut stavningen parallellt med läsningen. Jag säger ca 5 ord  från texten som W får skriva. Jag håller mig till ljudenliga ord med lång vokal - tex mat, hus etc. Om det passar tar jag med motsvarande ord med kort vokal (mat - matt). Sedan väljer jag ut ett lite svårare ord, tex tycker. Detta ord får han skriva varje dag tills han kan det - då tar vi ett nytt.

Allt det här låter kanske jobbigt och "mycket" men det tar allt som allt 10-15 minuter - inte mycket tid men det ger väldigt mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar