Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 19 december 2011

Hårt bröd och saffransbullar

Julstöket fortsätter! I går blev det saffransbullar och hårt bröd. Receptet på det hårda brödet kommer från ett Arlareklamblad. Jag gjorde två omgångar och den andra gången ändrade jag om lite på receptet och tyckte att det blev bättre.

Här har ni originalreceptet:

2,5 dl filmjölk
25 g jäst
50 g mjukt smör
1 msk brödsirap
1 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
3-4 dl rostade solroskärnor
1 dl rostade sesamfrön
1 msk flingsalt

Gör som vanligt! Dvs värm filmjölk, rör ut jästen med den och blanda i allt utom frön och flingsalt.
Låt jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. (jag hade bråttom och ökade till 225 - gick fortare att grädda)
Dela degen i 10 delar (jag tog 12 delar i stället - fick plats med två bröd på varje plåt då)
Kavla ut till runda bröd. Kavla med kruskavel på slutet.
Pensla med vatten och strö över frön och salt. (Jag kavlade in fröna istället och tog mycket mindre av dem. Frösmaken blev väldigt stark annars. Jag minskade på saltet också).
Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter -tills de fått fin färg. (Med högre värme tog det ca 6 minuter)

Låt bröden svalna på galler.



Saffransbrödet är bakat som vanliga bullar med lite kardemumma i degen. Som fyllning är det riven mandelmassa, smör och socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar